Nie wszystkie opony motocyklowe są takie same. Chociaż wszystkie są zakrzywione, aby pomóc Ci wychylić się na zakrętach, wszystkie mają inne zastosowanie. Wszystkie opony motocyklowe są specjalnie i niepowtarzalnie zaprojektowane do konkretnego zastosowania. Kiedy nie używasz odpowiedniej opony, najprawdopodobniej będziesz niezadowolony z jazdy. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o wszystkich różnych typach opon motocyklowych.
Rodzaje opon do motocykli
Istnieje wiele opcji, jeśli chodzi o opony motocyklowe, a ludzie często grupują je na różne sposoby. Dlatego ten artykuł pozostaje szeroki podczas omawiania różnych typów opon.
Cruiser
Wiele osób zalicza opony cruiser i turystyczne do tej samej kategorii, ale są między nimi pewne drobne różnice. Opony turystyczne są przeznaczone raczej do jazdy po prostej. Opony turystyczne zapewniają większą stabilność.
Opony turystyczne są bardziej wytrzymałe niż inne opony i idealnie nadają się do cięższych rowerów. Wytrzymują więcej kilometrów i zapewniają trakcję na mokrej nawierzchni.
Opony turystyczne mają głębsze bieżniki i są wykonane z twardej mieszanki. Dzięki temu opony te mniej się zużywają i są trwalsze. Ponadto ich ściany boczne są sztywniejsze, co pozwala na jazdę w tandemie i mocowanie torebek na siodle. Opony te są zazwyczaj montowane w dużych motocyklach turystycznych typu cruiser.
Touring
Opony turystyczne typu Touring lepiej pokonują zakręty niż opony cruisingowe. Opony te zapewniają doskonałą trakcję i są skonstruowane do pokonywania długich dystansów. Opony te działają jak opony sportowe, ale ich profil jest bardziej płaski, co zapewnia większą stabilność na prostych.
Opony turystyczne są bardziej sztywne i nie mają tak dużej przyczepności jak niektóre inne opony stylowe.
Typowe opony turystyczne mają w swojej konstrukcji paski. Kordy te są wykonane z włókna szklanego, aramidu lub poliestru. Są one idealne do pochłaniania nierówności na drodze.
Ponadto opony turystyczne dobrze sprawdzają się na mokrych drogach, ponieważ utrzymują wodę z dala od miejsca, które styka się z drogą.
Sport / Super Sport
Opony sportowe są przeznaczone do motocykli sportowych, które są lekkie lub do motocykli ulicznych, które mają wysokie osiągi. Opony te zapewniają kierowcy najbardziej precyzyjne prowadzenie z niesamowitą przyczepnością. Ponadto, opony sportowe są lekkie i zwinne, ponieważ są wykonane z bardziej miękkich mieszanek. W rezultacie kierowcy mogą wchodzić głęboko w zakręty.
Niektóre opony sportowe mają bardzo wyraźną linię środkową, dzięki czemu przejście z boku na bok jest łatwiejsze i szybsze. Opony sportowe są bardziej zaokrąglone i mają mniej linii bieżnika, co sprawia, że opony mają duży kontakt z nawierzchnią. Ponadto, mają sztywniejszy korpus pod bieżnikiem, aby zapewnić kierowcy wsparcie i stabilność podczas dużych prędkości i hamowania.
Sport Touring
Opony sportowo-turystyczne to połączenie opon sportowych i turystycznych, które zostały zoptymalizowane w celu zrównoważenia tego, co najlepsze w obu oponach. W rezultacie opony te mają niesamowitą trakcję i zapewniają długi przebieg. Opony sportowo-turystyczne są idealne do jazdy, która spędza dużo czasu na przejażdżkach, ale lubi też pokonywać zakręty.
Ponadto, opony te są odpowiednie dla kierowcy, który chce zabrać swój rower z cotygodniowych dojazdów do pracy na kręte drogi w weekend.
Opony te są wykonane z podwójnej mieszanki, która ma miękką gumę na bokach, co daje im niesamowitą przyczepność podczas pokonywania zakrętów. Środek opony jest zbudowany z twardszej mieszanki, która zapewnia stabilność i przebieg. Opony sportowo-turystyczne dobrze sprawdzają się na mokrej nawierzchni.
Dual Sport / ADV
Opony dual-sport lub ADV wyróżniają się i można je poznać, gdy tylko się je zobaczy. Opony te zostały zatwierdzone przez Departament Transportu (DOT) do jazdy po drogach. Są one również w stanie poradzić sobie w warunkach terenowych, takich jak brud, błoto, skały i trochę piasku.
Opony mają na sobie gałki, które pozwalają im radzić sobie w tych warunkach. Testowe agresywne gałki dają oponom możliwość spędzenia znaczniejszego procentu czasu w terenie niż na drodze. W rezultacie niektóre z tych opon mogą wytrzymać większe obciążenie i więcej jazdy po drogach.
Każda z opon dual-sportowych lub ADV posiada oznaczenie wskazujące, jak dużą część czasu można spędzić na drodze. Możesz zobaczyć wartości procentowe takie jak 85/15, co oznacza, że opona jest przeznaczona do 85% użytkowania w terenie. Im wyższy wskaźnik terenowy, tym opona będzie miała bloki lub gałki bieżnika.
Bieżniki te pozwalają oponie na samooczyszczanie i zapewniają przyczepność. Im wyższy współczynnik terenowy, np. 90%, oznacza, że opony są idealne do jazdy po luźnych drogach gruntowych lub leśnych. Opony o proporcjach bliższych 50/50 zapewniają świetną jazdę zarówno na twardych, jak i bardziej miękkich nawierzchniach.
Możesz wybrać oponę, która będzie pasowała do Twojego stylu jazdy i warunków.
Off-Road / Motocross
Opony te są przeznaczone dla prawdziwych kierowców terenowych. Nie są przeznaczone do spędzania czasu na drodze. Mają pokaźną konstrukcję typu knobby, aby zapewnić jeźdźcowi najlepszą trakcję w najbardziej miękkim terenie.
Opony te są przeznaczone do motocrossu. Opony motocrossowe mają bieżnik, który owija się wokół boków opon i rozciąga się pod kątem do środka. Daje to doskonałą przyczepność podczas pochylania się na ostre i podniesione bariery na miękkich nawierzchniach.