Co sprawiło, że jest na szczycie? A może twierdzenie, że silnik o pojemności 997 cm3 i mocy 225 KM jest turbodoładowany i jednocześnie poetyckie słowa o plakietce na baku i owiewce: „Wytrawiona chemicznie aluminiowa lamówka jest o 99,4% lżejsza niż zwykła emaliowana plakietka marki, a jej grubość wynosi zaledwie 70 mikronów i jest o 30% cieńsza od ludzkiego włosa”. A może to cytat z Marka Reichmana, wiceprezesa wykonawczego i dyrektora kreatywnego Aston Martin: „To pięknie prosta formuła. Forma plus technologia równa się wydajność. Kiedy popchniesz coś do granic możliwości i zrobisz to bezbłędnie, wrażenia z jazdy mogą zapierać dech w piersiach. Nie ma podziału na zaawansowane materiały, konstrukcję i możliwości techniczne motocykla. Osiągnęliśmy tę płynność ponownie w Brough Superior dla tych, którzy pragną torowego super motocykla, jakiego jeszcze nie było. Zawodnik jest częścią tej ruchomej rzeźby i dosłownie poczuje, że jest częścią toru, kiedy leży na szczycie AMB 001 Pro.”
O nowym motocyklu
Aston Martin i Brough Superior podkręcają intensywność, prezentując AMB 001 Pro, superbike o pojemności 997 cm3, inspirowany bezkonkurencyjnym hipersamochodem Aston Martin Valkyrie AMR Pro, zaprezentowany dziś na targach motocyklowych EICMA w Mediolanie.
Ściśle limitowana edycja AMB 001 Pro to najnowsza współpraca obu marek, łącząca legendarny design Astona Martina z najnowocześniejszą inżynierią motocyklową Brough Superior.
Oferowany w pojedynczej specyfikacji Pro, następca wyprzedanego modelu AMB 001 został zainspirowany przez torowy hipersamochód Astona Martina Valkyrie AMR Pro. Podobnie jak jego inspiracja, AMB 001 Pro osiąga ekstremalne wyniki na torze, oferując 25% wzrost mocy w stosunku do swojego poprzednika, a jego 225 KM daje stosunek mocy do masy 1,28 KM/kg, czyli podobnie jak w przypadku bolidu Formuły 1®.
Thierry Henriette, Dyrektor Generalny Brough Superior, powiedział: „Jesteśmy podekscytowani, że możemy dziś zaprezentować AMB 001 Pro na targach EICMA. Sukces jego poprzednika, w połączeniu z niesamowitym Astonem Martinem Valkyrie AMR Pro, zainspirował nas do ponownego spotkania, aby stworzyć nowy superbike; taki, który wiemy, że zachwyci naszych klientów. Jesteśmy szczególnie dumni z nowego typu silnika, którego skrzynia korbowa jest w całości wykonana z litego, kęsowego aluminium, co jest unikalnym rozwiązaniem w motocyklu produkcyjnym. Dzięki wyraźnemu wzrostowi mocy, AMB 001 Pro wchodzi do sektora motocykli hiperaktywnych.”
Marek Reichman, wiceprezes i dyrektor kreatywny Aston Martin, powiedział: „To pięknie prosta formuła. Forma plus technologia równa się wydajność. Kiedy przesuniesz coś do granic możliwości i zrobisz to bezbłędnie, wrażenia z jazdy mogą zapierać dech w piersiach. Nie ma podziału na zaawansowane materiały, konstrukcję i możliwości techniczne motocykla. Osiągnęliśmy tę płynność ponownie w Brough Superior dla tych, którzy pragną torowego super motocykla, jakiego jeszcze nie było. Zawodnik jest częścią tej ruchomej rzeźby i dosłownie poczuje, że jest częścią toru, kiedy leży na szczycie AMB 001 Pro”.
To właśnie na targach EICMA zaprezentowano AMB 001, pierwszy motocykl Astona Martina w 2019 roku. Połączenie sił Astona Martina i Brough Superior, dwóch kultowych i historycznych brytyjskich marek wyczynowych, zaowocowało stworzeniem wyjątkowego, nowoczesnego, lekkiego i mocnego motocykla sportowego, limitowanego do zaledwie 100 sztuk, a teraz w pełni wyprzedanego.
Nowy AMB 001 Pro bazuje na doświadczeniach AMB 001 i przenosi radość z jazdy na torze w ekstremalne miejsce. Wzrost mocy zawdzięcza nowemu, obrabianemu CNC dwucylindrowemu silnikowi o pojemności 997 cm3, który został w całości wykonany z litego kęsa AL 5000. Idealne właściwości materiału poprawiają sztywność konstrukcji silnika, a nowa konstrukcja cylindrów z mokrymi tulejami cylindrowymi poprawia chłodzenie.
Siła docisku jest zwiększona dzięki przedniemu spojlerowi i bocznym skrzydłom, a przednia osłona jest teraz przymocowana do nadwozia, aby zarządzać siłą docisku z przodu motocykla. Kierownica z efektem tunelu kieruje powietrze nad kierowcę. Strumień powietrza wpada przez duży wlot zintegrowany z przednim skrzydłem, a następnie przechodzi przez nową osłonę przednią i jest kierowany przez dynamiczną szybę. Tylna płetwa ze stabilizatorem aerodynamicznym jeszcze bardziej poprawia aerodynamikę.
AMB 001 Pro jest oferowany w jednej specyfikacji, w której wyścigowe malowanie łączy się z Aston Martin Verdant Jade z satynowo wykończonym włóknem węglowym i czarnym Cerakote silnika i zawieszenia. Całość podkreślają akcenty z Photon Lime, będące ukłonem w stronę zwycięskiej linii zawodników torowych Astona Martina.
Podobnie jak inne ekstremalne i ultra-luksusowe modele Astona Martina, AMB 001 Pro jest wyposażony w plakietkę Aston Martin „lacewing”. Zaprojektowana dla programu Aston Martin Valkyrie, wytrawiona chemicznie aluminiowa koronka jest o 99,4% lżejsza niż zwykła emaliowana plakietka marki, a przy grubości zaledwie 70 mikronów jest o 30% cieńsza od ludzkiego włosa. Będzie on umieszczony na osłonie nosa i zbiorniku paliwa, na wierzchu lakierowanego wykończenia, ale pod idealnie gładką warstwą lakieru.
Odwiedzający targi EICMA mogą po raz pierwszy zobaczyć prototyp AMB 001 Pro, wystawiony obok swojego pierwowzoru – Valkyrie AMR Pro.
Złożono już pierwsze zamówienia na ściśle limitowaną edycję AMB 001 Pro, która zostanie zbudowana ręcznie w fabryce Brough Superior w Tuluzie we Francji. Pierwsze dostawy odbędą się w czwartym kwartale 2023 roku.
Specyfikacja techniczna
Silnik
Silnik – czterosuwowy, chłodzony wodą dohc 88˚ V-twin o pojemności 997 cm3, z czterema zaworami na cylinder i zespolonym napędem łańcuchowo-zębatym
Wymiary – 94 mm x 71,8 mm
Moc – 225 KM
Skrzynia biegów – 6-biegowa, kasetowa
Sprzęgło – Wielopłytkowe sprzęgło w kąpieli olejowej sterowane hydraulicznie, sprzęgło ślizgowe APTC
Typ ramy – Rama z aluminium CNC z silnikiem strukturalnym i korpusem z włókna węglowego
Podwozie
Zawieszenie przednie – Widelec z aluminium obrabianego CNC typu Fior z podwójnymi przegubowymi łącznikami trójkątnymi oraz blokadą o regulowanym napięciu wstępnym i odbiciu i skoku 112 mm.
Tylne zawieszenie – aluminiowy wahacz wykonany metodą obróbki CNC, zamocowany w skrzyni korbowej silnika, z monoshockiem o regulowanym napięciu wstępnym i odbiciu oraz progresywnym łącznikiem o skoku 124 mm.
Kąt główki / ślad – 23,9˚ i ślad 102,6 mm
Hamulce przednie – 2 x 320 mm tarcze ze stali nierdzewnej z 2 x czterotłoczkowymi zaciskami radialnymi
Hamulec tylny – 1 tarcza 230 mm ze stali nierdzewnej z 1 zaciskiem dwutłoczkowym
Koła – ultralekkie 10-ramienne koło przednie z włókna węglowego, koło tarczowe z włókna węglowego
Opona przednia – 120/70 ZR17 58W na 3,50 cala
Opona tylna – 200/55 ZR17 78W na 6,25 cala
Waga – 175 kg w stanie suchym