Krytycy motocykli elektrycznych – a jest was sporo – postawili sprawę jasno: motocykl elektryczny po prostu nie ma sensu. Przynajmniej jeszcze nie teraz. Nie jeżdżą wystarczająco daleko i nie ładują się wystarczająco szybko, aby ich posiadanie miało jakikolwiek sens.
Skuter to jednak zupełnie inne zwierzę. W przeciwieństwie do zwykłego motocykla, który został stworzony, aby zabrać Cię w odległe miejsca, skutery są miejskimi pojazdami użytkowymi. Zbudowany do zip wokół metropolii szybko i z łatwością, skutery są o krótkie przejażdżki, prowadzenie spraw i są praktyczne alternatywy dla samochodów lub standardowych motocykli. To, przyjaciele, jest, gdzie elektryczny skuter sprawia tonę sensu. EV zostały stworzone do tego typu rzeczy. BMW CE 04, w szczególności, robi mocne argumenty dla siebie w tym bardzo specyficznym środowisku (z wyjątkiem jednego punktu, który zachowamy na koniec).
Argumenty przemawiające za mobilnością elektryczną
Pełne ujawnienie; piszę tę recenzję po tym, jak miałem CE 04 w moim posiadaniu przez około tydzień, co nie jest prawie wystarczającym czasem, aby poznać każdy aspekt tego, jak to jest żyć z tak niszowym pojazdem jak ten. Wyczerpująca recenzja to nie jest, ale daje pewien posmak. To powiedziawszy, mój przypadek użycia był idealny dla CE 04 (i każdego innego EV i/lub skutera). Potrzebowałem go-getter wokół miasta do podejmowania szybkich wycieczek, bieganie spraw, coraz przekąskę do jedzenia lub iść do siłowni. Wszystkie te rzeczy są 10-milową podróżą w obie strony, od drzwi do drzwi. Max. Mój samochód lub motocykl ledwo się rozgrzewa przed końcem podróży. CE 04 został do tego stworzony, a ja przez tydzień biegałem po mieście, wielokrotnie. Dodatkowo, podłączyłem go do domowego gniazdka 110 V dopiero pod koniec (z 30% naładowaniem), żeby zobaczyć jak to jest.
CE 04 jest standardowo wyposażony w trzy tryby jazdy: Eco, Rain i Road. Nasz tester był wyposażony w opcjonalny pakiet Comfort za 500 dolarów, który między innymi zawiera podgrzewane siedzenie i tryb jazdy Dynamic. Zapewne domyślacie się, jaką moc dostarczają te cztery tryby, ale prawdziwą różnicą jest hamowanie regeneracyjne. Tryby Eco i Dynamic zarówno spowalniają skuter z zaciętością, gdy puszczasz przepustnicę. Road i Rain są gdzieś pośrodku i znacznie mniej agresywne.
Ma to znaczenie, ponieważ istnieje mała krzywa uczenia się, która przychodzi z CE 04, ale jeśli jesteś zaznajomiony z BMW, przynajmniej interfejs użytkownika będzie bardzo znajomy, ponieważ przyciski i kółko przewijania na lewym pasku są wspólne dla innych motocykli BMW. Będąc sobą, trzymałem go w trybie dynamicznym przez 90% czasu, co dało mi pewność, że mogę wyskoczyć z linii z hukiem i łatwo zostawić samochody za sobą, kiedy światła zmieniły się na zielone. I odwrotnie, jeśli przed nami było czerwone światło, a ja dobrze wyczułem czas, mogłem puścić przepustnicę i pozwolić, aby hamowanie regeneracyjne dosłownie doprowadziło mnie do zatrzymania bez dotykania hamulców.
Pod maską
BMW twierdzi, że od 0 do 30 mph w mniej niż 2,6 sekundy, co z łatwością wystarczy do wygrania wyścigu na światłach stopu z innymi kierowcami. Z mocą 42 KM i 45,7 lb-ft do dyspozycji z silnika chłodzonego cieczą, CE 04 ma celownik skierowany prosto w stronę swoich gazowych odpowiedników o pojemności 400 cm3 – stąd 04 w nazwie. Bateria o pojemności 8,8 kWh chłodzona powietrzem zapożycza technologię ogniw z linii iX samochodów elektrycznych sprzedawanych przez niemiecką markę, co pozwala na efektywne wykorzystanie zasobów firmy i technologii. CE 04 nie jest lekki – w pełni naładowany waży 527 funtów (uśmiech) na wadze MO. Jest to z pewnością cięższe niż którykolwiek z jego gazowych odpowiedników, ale ponieważ baterie leżą płasko na dole ramy, waga nie jest tak wyraźnie zauważalna. Jeśli jednak potrzebujesz dodatkowej pomocy w poruszaniu się lub wyjeździe z miejsca parkingowego, masz do dyspozycji wygodny przycisk cofania, który odpowiada wielkości przepustnicy.
W przeciwieństwie do skutera gazowego, nie czekasz na wariator, aby przełożyć zamiar silnika na ruch do przodu. Bezpośredni napęd silnika elektrycznego oznacza, że możesz skręcić i jechać. Mimo że siedzenie wygląda na płaskie, jest w rzeczywistości dość dobrze wyściełane, z niewielką wargą z tyłu, która zapobiega zbytniemu wychylaniu się do tyłu, i chociaż nie jest to prawdziwa konstrukcja przejściowa, której oczekujemy od skuterów, długie płyty podłogowe zapewniają stopom dużo miejsca. Można je nawet podnieść do góry, jeśli chcemy, aby stopy były skierowane do przodu. Opcjonalne podgrzewane siedzenie (wraz z podgrzewanymi uchwytami), które jest dołączone do pakietu Comfort, było szczególnie mile widziane podczas dziwnych chłodów, które mieliśmy ostatnio w SoCal.
Toczysz się na 15-calowych kołach na obu końcach, ale te koła mają solidną twarz – w sensie, nie ma szprych, jak jesteś przyzwyczajony do zobaczenia na kołach moto. Dodają one kilka fajnych punktów stylistycznych i prawdopodobnie pomagają nieco w aerodynamice, ale zastanawiam się, jak by się zachowały przy silnym wietrze bocznym…
Niemniej jednak, nie oczekujesz od skutera poziomu Cadillaca w zakresie skoku zawieszenia, a CE 04 nie robi wiele, aby zmienić ten pogląd. Radzi sobie na ulicach miasta bez większych wstrząsów dla kierowcy, chociaż dodatkowy skok zawieszenia z tyłu byłby bardzo mile widziany. 3,6 cala, z jakimi dostarczany jest amortyzator, nie jest w stanie sprostać temu zadaniu. Trzy tarcze o średnicy 265 mm (dwie z przodu, jedna z tyłu) są sparowane z zaciskami J.Juan i jak wspomniano wcześniej, jeśli skorzystasz z hamowania regeneracyjnego, nie będziesz musiał ich dotykać. Jeśli jednak musisz zrobić paniczne zatrzymanie, możesz użyć dźwigni ręcznych i zatrzymać CE 04 bardzo szybko. Hamulce są dość mocne.
Dzięki ogromnemu, 10-calowemu wyświetlaczowi TFT, nie ma powodu, abyś nie znał ważnych danych statystycznych. Wszystko jest na widoku, a jeśli masz ochotę, może również sparować się z telefonem i wyświetlać nawigację na ekranie. Nie zdecydowałem się na to, ale postanowiłem skorzystać z dedykowanego schowka pod paskami, który jest wyposażony w sprężynującą tackę, aby utrzymać telefon na miejscu i kabel do ładowania zarówno dla telefonów z systemem iOS i Android. Podsystemy te zasilane są z dodatkowej baterii 12v, aby nie obciążać głównej.
Stylistyka/wygoda
Wygląd CE 04 to nie lada gratka dla marki i jej zespołu projektantów, ponieważ jest on niemal identyczny jak jego Motorrad Concept BMW odsłonięty jeszcze w 2017 roku. Jak często koncept trafił do produkcji wyglądając tak podobnie do siebie? Nieczęsto. Futurystyczny design z dużą częścią wizualnego heft skupionego z przodu skutera jest tam wszystko. W miarę przesuwania się do tyłu, konstrukcja pływającego siedzenia została w dużej mierze zachowana, a schowek pod siedzeniem jest wystarczająco duży, aby pomieścić większość kasków trzy-czwarte, ale bardzo niewiele pełnych – zwłaszcza jeśli masz dołączone komunikatory. W takich chwilach zauważasz pustą przestrzeń między siedzeniem a schowkiem i chciałbyś, żeby projektanci docenili praktyczne korzyści, jakie przyniosłoby wykorzystanie całej tej przestrzeni, zamiast trzymać się estetyki projektu. Ale dygresja…
Kiedy oczy przesuwają się do tyłu, nie sposób nie zauważyć pozornie gołego tylnego koła stojącego na otwartej przestrzeni. To pomaga nadać wizualną wąskość CE 04, a jeśli jesteś tak skłonny, BMW ma akcesoryjne torby na siodło, które mogą zająć miejsce z tyłu. Doceniłem tę wąskość, ponieważ filtrowanie pomiędzy samochodami i ciasnymi przestrzeniami było łatwe. Ogromny skos kierownicy jest również dość praktyczny, ponieważ CE 04 i jego 66-calowy rozstaw osi jest długi. W połączeniu z 26,5º kątem natarcia i 4,7 cala rozstawu kół, zmiana kierunku jazdy nie jest jego mocną stroną. Na parkingu będziesz zadowolony, że masz przycisk cofania. Przy małych prędkościach kierowanie przodem wymaga trochę siły i aktywnego wciskania drążka. Przy większych prędkościach CE czuje się stabilnie, ale zmiana kierunku jazdy nadal wymaga siły.
Ładowanie
Żadna dyskusja o EV nie jest kompletna bez rozmowy o ładowaniu. Jak wspomniano na początku recenzji, mój konkretny przypadek użycia CE 04 był dokładnie w zasięgu możliwości elektryka. Zaczynając od 100%, cały tydzień krótkich podróży, w tym krótkich wypadów na autostradę – gdzie BMW rutynowo przyspiesza dokładnie do 79 mph i pozostaje tam, chyba że w projekcie, a następnie osiągnąć 80 mph – zostawił mnie z 30% pod koniec. Z pewnością hamowanie regeneracyjne w mieście pomogło przywrócić trochę tego soku. Mogłem łatwo podłączyć go do mojego gniazdka 110v na koniec każdego dnia, ale nie widziałem potrzeby.
BMW twierdzi, że przejedzie 80 mil na pełnym naładowaniu, ale jak wiemy w przypadku samochodów elektrycznych, deklaracje dotyczące przebiegu różnią się diametralnie w zależności od tego, jak ciężka jest twoja prawa ręka i jak dużo jazdy po autostradzie jest zaangażowane. Pokładowy wskaźnik poziomu baterii wydaje się być niezwykle pesymistyczny – prawdopodobnie po to, aby przestraszyć kierowcę do ładowania na długo przed tym, jak naprawdę tego potrzebuje. BMW twierdzi, że całkowicie rozładowana bateria odzyska 100% w nieco ponad cztery godziny. Opcjonalna szybka ładowarka skróci ten czas do mniej niż dwóch godzin. Biorąc pod uwagę, jak rzadko ktoś naprawdę jeździ EV w dół do absolutnego zera każdej jazdy, ładowanie z 20%-80% trwa 45 minut z szybką ładowarką, ale nadal jest to kwestia godzin z standardowym gniazdku.