Moto Global Polska Motory Hamowanie dwoma palcami w motocyklu

Hamowanie dwoma palcami w motocyklu


Hamowanie dwoma palcami w motocyklu

Wielu z nas jest uczestnikami kursów szkoleniowych i zna napomnienie, aby używać wszystkich czterech palców na przednim hamulcu w celu uzyskania maksymalnej kontroli. Chociaż popieram tę zasadę dla początkujących jeźdźców, to jednak szybko z niej rezygnujemy, gdy zaczynamy pokonywać kilometry w prawdziwym świecie. Po raz pierwszy zacząłem zauważać niedociągnięcia tej zasady, kiedy spodziewałem się, że w ruchu ulicznym będę musiał użyć hamulców. Zakrywanie dźwigni hamulca czterema palcami utrudnia kontrolę nad przepustnicą. Potem były zdjęcia z magazynów, na których wszyscy moi bohaterowie bezczelnie używali dwóch palców na przednim hamulcu. Hamowanie dwoma palcami wydawało się rozwiązywać problemy, które napotykałem jako miejski rowerzysta. (Dopiero później dowiedziałem się, że otworzyło to nowy świat technik hamowania).

To zapoczątkowało moje przejście na hamowanie dwoma palcami i chociaż minęło już ponad ćwierć wieku, wciąż pamiętam moment, w którym po raz pierwszy poczułem, że wszystkie umiejętności – płynne zwalnianie i ponowne włączanie przepustnicy, podczas gdy moje palce ślizgały się po dźwigni hamulca podczas zmiany biegów, czy też naturalne rozpoczęcie zaciągania przedniego hamulca, gdy zwalniałem przepustnicę, aby się zatrzymać – idealnie się zsynchronizowały. W dniach poprzedzających ten moment, zmiany były nierówne, wymagające znacznie więcej uwagi niż się spodziewałem, kiedy zacząłem dążyć do tej umiejętności.

Ile palców powinno być na hamulcu?

Niektórzy będą twierdzić, że powinieneś użyć więcej niż dwóch palców, ponieważ masz lepszą kontrolę lub że możesz uwięzić pozostałe palce i ograniczyć siłę hamowania podczas panicznego zatrzymania. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że prawie wszystkie nowoczesne hydrauliczne układy hamulcowe mają więcej niż wystarczającą moc, aby zatrzymać motocykl dwoma palcami (lub nawet jednym palcem w niektórych motocyklach), a prawidłowo utrzymany i wyregulowany układ hamulcowy uchroni cię przed uwięzieniem palców w scenariuszu maksymalnego hamowania. Najważniejsza jest odpowiednia technika opierania dwóch palców na dźwigni hamulca, nawet gdy nie hamujemy.

Jak dobrać odpowiednią technikę hamowania na motocyklu?

Jak dobrać odpowiednią technikę hamowania na motocyklu

Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że twoja ręka z przepustnicą jest w pozycji nadgarstka w dół. Oznacza to, że kiedy opierasz palec wskazujący i środkowy na dźwigni hamulca, tworzysz linię prostą od palców przez grzbiet dłoni do nadgarstka i w górę ramienia. W ten sposób naturalnie zamykasz przepustnicę, gdy sięgasz po dźwignię przedniego hamulca.

W garażu usiądź na motocyklu w pozycji do jazdy i przećwicz włączanie i wyłączanie przepustnicy, trzymając palce na dźwigni hamulca. Po zdjęciu gazu płynnie zacznij ściskać dźwignię hamulca. Odwróćcie kroki, aby ponownie zacząć wciskać przepustnicę. Kiedy już to wyczujesz, poćwicz szybkie włączanie i wyłączanie przepustnicy, tak jak przy zmianie biegów. W tym przypadku sztuką jest nie wywierać żadnego nacisku na dźwignię hamulca, pozwalając jednocześnie palcom przesuwać się po niej w przód i w tył.

Po tym jak poczujesz się komfortowo robiąc to w garażu, przenieś ćwiczenie na cichą ulicę. Dla mnie pomogło wyobrażenie sobie, że moje dwa palce są dwustawowe, ponieważ zginają się do tyłu podczas szybkiego zamykania przepustnicy przy zmianie biegów. Następnie włącz tę technikę do wszystkich swoich jazd. Może się okazać, że potrzeba dużo więcej koncentracji, aby płynnie zmieniać biegi i hamować przez jakiś czas. Wysiłek jest tego wart. Stopniowo hamowanie dwoma palcami stanie się drugą naturą i będziesz miał ją w swoim zestawie narzędzi na wypadek, gdybyś jej potrzebował – na przykład, gdy ktoś wyjdzie przed ciebie.

Kiedy już opanujesz zmianę biegów z palcami spoczywającymi na dźwigni hamulca oprócz zadania hamowania dwoma palcami, zauważysz, że zaczynasz łączyć zwijanie przepustnicy z hamowaniem. Teraz czas przejść do jeszcze bardziej zaawansowanych umiejętności hamowania, takich jak hamowanie podczas downshiftingu czy trail brake.