Około 1913 roku firma znana dziś jako BMW nosiła pierwotnie nazwę Rapp-Motorenwerke GmBH, która w tym czasie rozpoczęła produkcję silników lotniczych. Podczas pierwszej wojny światowej Rapp zaopatrywał siły powietrzne Cesarstwa Niemieckiego. Ich pierwszym silnikiem lotniczym był silnik o prostej konstrukcji sześciocylindrowej o nazwie BMW Illa. Samochody nie były jeszcze powszechne, więc jeśli chciało się pokonać duże odległości drogą lądową, podróżowało się pociągiem.
Siedziba firmy Rapp-Motorenwerke znajdowała się wówczas w stolicy Bawarii, Monachium, podobnie jak fabryka, w której montowano silniki lotnicze w samolotach, która nosiła nazwę Gustav Otto Flugmaschinenfabrik. Kiedy firma Otto, niestety, zbankrutowała w 1916 roku, Otto stało się Bayerische Flugzeugwerke AG lub BFW.
Wkrótce po zmianie nazwy przez Otto, Rapp również zmienił nazwę swojej firmy w 1917 roku. Rapp stał się znany jako Bayerische Motoren Werke GmBH.
Zakończenie I wojny światowej spowodowało wstrzymanie budowy silników lotniczych. Traktat wersalski zabraniał Niemcom ich budowy, więc BMW przestawiło się na produkcję silników motocyklowych, artykułów gospodarstwa domowego i hamulców kolejowych.
W 1920 roku firma Knorr-Bremse AG przejęła większość udziałów BMW i przeniosła firmę do Monachium. Bayerische Motoren Werke GmbH jako samodzielna firma na krótko zniknęła ze sceny. Następnie w 1922 roku duży inwestor i pionier w dziedzinie konstrukcji lotniczych, Camillo Castiglioni, główny akcjonariusz Knorr-Bremse AG, zakupił nazwę firmy BMW i przejął działalność w zakresie konstrukcji silników. Wraz z pracownikami, zakładami produkcyjnymi i logo firmy, które zostało przeniesione do BFW.
W tym samym roku firma przeniosła się do budynków fabrycznych BFW przy Lerchenauer Strasse, zmieniła nazwę na Bayerische Motoren Werke AG i w ten sposób nazwa BMW po raz pierwszy znalazła się w rejestrze handlowym.
Datą założenia BFW był 7 marca 1916 roku i dlatego jest ona uważana za oficjalną datę założenia BMW, mimo że nazwa firmy nie była jeszcze wtedy oficjalna.
Historyczna data produkcji pierwszego motocykla BMW, R32, była na rynku w 1923 roku, wypuszczonego pod marką BMW Motorrad. W R32 zastosowano silnik typu boxer flat-twin, który firma produkuje do dziś wraz z wieloma innymi konfiguracjami silników. Produkcja silników lotniczych została oficjalnie wstrzymana przez BMW pod koniec II wojny światowej.
Wiele zakładów BMW zostało poważnie uszkodzonych podczas drugiej wojny światowej, w tym fabryka w Monachium, która legła w gruzach. W 1947 roku w Niemczech Zachodnich BMW wznowiło produkcję motocykli po tym, jak władze amerykańskie w Bawarii wydały im pozwolenie, ale musieli zacząć od zera. Nie było żadnych planów ani blueprintów schematów, ponieważ wszystkie znajdowały się w Niemczech Wschodnich.
Pierwszym powojennym motocyklem BMW stworzonym w Niemczech Zachodnich był BMW R24 z 1948 roku, odwrócony od przedwojennego R 23 z wieloma ulepszeniami. Dzięki pojedynczemu cylindrowi i pojemności 250 cm3, R24 stał się niezawodnym środkiem transportu w kraju, który wciąż jeszcze odczuwał skutki wojny. BMW Motorrad zaczęło się rozwijać. W ciągu dwóch krótkich lat R24 sprzedał się w liczbie prawie 30 000 sztuk.
W tym czasie, w latach 40-tych, amerykańscy żołnierze napotykający R75 byli pod takim wrażeniem tego, jak spisywał się w trudnym terenie, że zdobyte motocykle BMW zostały odesłane do Ameryki w nadziei, że Harley-Davidson i Indian będą mogły je skopiować. Zbudowano nawet 1000 prototypów, ale motocykle te nigdy nie pojawiły się w akcji.
Dopiero w latach 60-tych XX wieku BMW stało się naprawdę znane w amerykańskich domach. BMW stało się znane na Zachodzie jako wysokiej jakości, luksusowy motocykl.
W 1967 roku powstały specjalne amerykańskie wersje eksportowe R60 i R68, ale od 1961 do 1968 roku nie wypuszczono żadnych nowych modeli.
Jeden z najbardziej znanych motocykli, sportowy R90S powstał w 1976 roku i jest obecnie uważany za legendę jazdy. W 1980 roku BMW ponownie pokazało swoją innowacyjność, wkraczając w świat długodystansowych wyścigów terenowych i tworząc prototypy, które brały udział w wyścigach. BMW uwielbiało to, co widziało w swoich motocyklach, więc aby rozpocząć lata 80. zaczęło tworzyć zupełnie nową kategorię motocykli.
Mając swoje korzenie w Niemczech, motocykle BMW odcisnęły swoje piętno w historii i do dziś są jedną z najbardziej lubianych marek motocyklowych.
Gdzie produkowane są motocykle BMW?
Seria BMW G310 to jedyna seria produkowana w zakładach TVS w Tamil Nadu w Indiach. Niektóre silniki są produkowane w Austrii, Chinach i na Tajwanie. Wszystkie inne motocykle BMW Motorrad są produkowane i tworzone w fabryce w Berlinie w Niemczech.
Fabryka w Berlinie jest uważana za najbardziej historyczne i tradycyjne miejsce BMW, gdzie wiele z najrzadszych i najbardziej legendarnych motocykli BMW zostało zaprojektowanych i wykonanych.
Motocykle są budowane w fabryce w Berlinie od lat, a około 2000 osób pracuje pilnie, aby stworzyć tam do 800 motocykli dziennie. Ramy, wahacze i zbiorniki gazu są spawane przez wysoko wykwalifikowany personel wspomagany przez najbardziej zdumiewające roboty.
Montaż motocykla BMW rozpoczyna się od połączenia ramy i silnika, po czym następują inne dopasowane elementy, takie jak wał napędowy do zbiornika. Każdy motocykl jest tworzony indywidualnie zgodnie z życzeniem klienta. Pięć linii montażowych codziennie montuje motocykle i skutery.
Twój motocykl BMW został następnie sprawdzony pod względem jakości przez wyspecjalizowaną ekipę, która stale nadzoruje każdy etap produkcji po drodze i na finiszu. Nowe modele są dokładnie testowane, optymalizowane i starannie sprawdzane w centrum analiz startowych, zanim jeszcze trafią na rynek.
BMW nie pozostawia niczego przypadkowi, a to oznacza doskonałe motocykle dla entuzjastów motocykli na całym świecie. To kultowa, bogata w historię firma, która pokonała trudne przeciwności losu, aby odnieść sukces i rozwija się po dziś dzień, dostosowując się kreatywnie do stale zmieniających się wymagań globalnego rynku.
Sprawdź artykuł pt. „Krótka historia motocykla„