Nowy bliźniak równoległy Hondy o pojemności 755 cm3 napędza model 2023 XL750 Transalp – ważący 208 kilogramów motocykl przygodowy o mocy 90 koni mechanicznych.
Honda Transalp została po raz pierwszy zaprezentowana w 1986 roku. Przez dziesięciolecia produkcji i kilka generacji modelu, Transalp zbudował swoją reputację jako wytrzymały, niezawodny motocykl uniwersalny, który może obsługiwać dojazdy do pracy, wycieczki i ADV. W porównaniu z rodzeństwem Africa Twin, Transalpy były mniejsze, bardziej przystosowane do jazdy po drogach i mniej agresywne. Honda kontynuuje to podejście w nowych modelach XL750, ale ulepszenia w podwoziu i technologii powinny zapewnić nowemu Transalpowi lepsze właściwości terenowe niż jego poprzednikom.
„W przypadku naszego nowego Transalpa mocno przyjrzeliśmy się temu, co sprawiło, że pierwszy model był tak dobry i chcieliśmy osiągnąć odpowiednią równowagę pomiędzy miejską zwinnością, długodystansowym, turystycznym komfortem na drodze i zdolnościami terenowymi” – powiedział Masatoshi Sato, Transalp Large Project Leader w dziale badań i rozwoju Honda Japan. „Wygląd ożywia klasyczną prezencję Transalp w nowoczesnym kluczu, nowy silnik jest niesamowicie mocny i wszechstronny, a motocykl ma atrakcyjnie długą i bogatą listę specyfikacji. Dookoła miasta lub dookoła świata – nasz Transalp jest gotowy!”.
Silnik i rama
Sercem nowego Transalpa jest równoległy twin o pojemności 755 cm3, który zadebiutował w najnowszym modelu CB750 Hornet. Jest to dość standardowy, nowoczesny silnik typu p-twin z czterema zaworami na cylinder, przepustnicą ride-by-wire z czterema trybami jazdy (plus jeden konfigurowalny tryb użytkownika) i 55 funtami momentu obrotowego. Jedną z różnic pomiędzy konstrukcją Hondy a silnikami konkurencji jest układ rozrządu Unicam, który pozwala na skrócenie całkowitej konstrukcji silnika. Cylindry mierzą 87 mm na 63,5 mm, a stopień sprężania wynosi 11,0:1. Honda twierdzi, że nowy motocykl jest przeznaczony do jazdy turystycznej, solo lub we dwójkę, a nowy silnik jest najmocniejszym, jaki kiedykolwiek zamontowano w Transalpie. Sprzęgło poślizgowe/asystenckie z opcjonalnym quickshifterem ułatwia zmianę biegów.
Rama z rur stalowych mieści silnik i 17 litrowy zbiornik paliwa. Wysokość siedziska jest na wyższej stronie dostępnej na 33,5 cala z opcjonalnym niskim siedziskiem, które spada do 32,2 cala. Bagażnik na ogon jest w standardzie.
Transalp ma zawieszenie Showa na obu końcach: odwrócony widelec SFF-CATM 43 mm z przodu i układ amortyzatorów Pro-Link z tyłu. Przednie 21-calowe koło ma podwójne hamulce tarczowe z dwutłoczkowymi zaciskami. ABS w tylnym hamulcu jest przełączany do pracy w terenie. Honda zdecydowała się wyposażyć Transalp w opony dętkowe, co jest pewną niespodzianką, biorąc pod uwagę jego drogowy charakter. Jednak dętki i zawieszenie nie należące do klasy premium mogą wskazywać na bardziej przystępną cenę. Będziemy musieli poczekać i zobaczyć.
Właściwości i stylistyka
Oprócz trybów jazdy, Honda dodała pięć poziomów kontroli trakcji, trzy poziomy hamowania silnikiem i dostarczania mocy oraz kontrolę wheelie. Pięciocalowa deska rozdzielcza TFT wyświetla wszystkie ustawienia i menu regulacji. Pełne oświetlenie LED obejmuje nowy projekt reflektorów, który wygląda jak CRF300L skrzyżowany z NC750X. Inne funkcje techniczne obejmują sterowanie głosem za pomocą smartfona Hondy, automatycznie kasujące się kierunkowskazy i regulowane światło zmiany biegów.
Przednia część nadwozia XL750 i utylitarny ogon stanowią hołd dla Transalpów z przeszłości, zwłaszcza w klasycznym trójkolorowym malowaniu. Owiewka i owiewka powinny odprowadzać wiatr i opady wokół kierowcy, nie stanowiąc zbyt dużego obciążenia w terenie.
Katalog akcesoriów jest obszerny. Honda wyznacza pięć „pakietów akcesoriów”, aby dostosować Transalp do różnych typów jazdy.
- Pakiet miejski: 50-litrowy top box, podstawa montażowa, podkładka na pillion i torba wewnętrzna plus wysoki ekran oraz podstawka centralna.
- Pakiet turystyczny: Tylne sakwy (prawa, 26 litrów, i lewa, 33 litry), podpórka, torby wewnętrzne i podgrzewane uchwyty.
- Pakiet Adventure: Crash bars, światła przeciwmgielne LED i osłona chłodnicy.
- Pakiet Rally: Quickshifter, osłona silnika, płyta poślizgowa, podnóżki do jazdy terenowej i uchwyty na ręce.
- Pakiet Comfort: Trzylitrowa torba na zbiornik, dolne osłony przeciwwiatrowe, komfortowe podnóżki dla pasażera oraz gniazdo ładowania AAC.
Model 2023 XL750 Transalp będzie dostępny w trzech opcjach kolorystycznych: Matte Iridium Gray Metallic, Matte Ballistic Black Metallic oraz kultowy Ross White Tricolour.