Był czas, kiedy bycie motocyklistą oznaczało również bycie mechanikiem – lub przynajmniej bycie uzdolnionym mechanicznie.
Dzięki lepszej konstrukcji i jakości produkcji współczesne motocykle są całkiem niezawodne. Liczne zabezpieczenia przed awarią i udoskonalone technologie sprawiają, że teoretycznie jest mniej prawdopodobne, że jakaś usterka może spowodować twój upadek, ale nie oznacza to, że można teraz lekceważyć wszelką ostrożność.
Jak najlepsze poznanie swojego motocykla ma jeszcze wiele sensu. Poznanie zasad działania oraz układów i komponentów wymagających szczególnej uwagi przynajmniej zmniejszy szanse na przedwczesną awarię Twojego motocykla, a także może zapobiec wypadkowi.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że prawidłowo funkcjonująca i dobrze utrzymana maszyna jest w dobrym stanie. Zawodnicy, którzy lepiej dbają o swoje motocykle, korzystają z bardziej precyzyjnie działającego motocykla, a to poprawia jakość całego doświadczenia.
Kontrola bezpieczeństwa – jeśli jest wymagana w Twoim stanie – to tak naprawdę tylko podstawa. Wiele elementów wymaga regularnej kontroli, czyszczenia, smarowania, regulacji lub wymiany. Zapoznanie się z harmonogramem konserwacji zawartym w instrukcji obsługi motocykla (MOM) to również tylko punkt wyjścia.
Poniżej znajduje się kilka rzeczy do rozważenia, które pochodzą z listy kontrolnej „T-CLOCS” Fundacji Bezpieczeństwa Motocyklowego.
MSF zaleca kontrolę bezpośrednio przed jazdą, ale pamiętaj, że jeśli będziesz czekać do kilku minut przed niedzielną poranną wycieczką i dopiero wtedy znajdziesz problem, twój dzień może się skończyć zanim się zacznie. Sprawdzanie po jeździe lub na długo przed następną jest preferowanym czasem na przejrzenie rzeczy. Ponowne sprawdzenie tuż przed wyruszeniem w drogę również byłoby wskazane.
Niektóre z tych kontroli są łatwiejsze, jeżeli posiadacie Państwo odpowiedni przedni i/lub tylny stojak do konserwacji (jeżeli Państwa motocykl nie posiada stojaka centralnego).
Opony
Jak mógłby powiedzieć niejeden motocyklista, można zamontować nową oponę i trzeba ją natychmiast wymienić. W jaki sposób? Podnosząc gwóźdź, śrubę lub inny kawałek metalu to częsty sposób. Przebity kawałek może zatrzymać powietrze, więc możesz nie od razu wiedzieć, że coś jest nie tak, dopóki tego nie zobaczysz. Jeśli jednak dojdzie do przebicia, będziesz żałował, że tego nie sprawdziłeś.
Złapanie metalu w oponie, zanim dojdzie do uszkodzenia, może zapobiec konieczności naprawy lub wymiany opony.
Regularne toczenie opon i ich kontrola może być najważniejszą czynnością kontrolną. Umiejętność rozpoznania zużytego bieżnika lub wzorów zużycia jest również warunkiem wstępnym bezpieczeństwa i kontroli.
Tylna opona może być gotowa do wymiany jeszcze przed osiągnięciem granicy zużycia, jeśli byłeś na niej wypalony, ostro startowałeś lub robiłeś wiele kółek. Na zdartych oponach można jeździć, ale nie są one idealne. Jeśli chodzi o przednią oponę, to praktykowanie ostrego hamowania – zwłaszcza w dużych motocyklach sportowych z oponami z miękkiej mieszanki – choć skądinąd zalecane, jest także pewnym sposobem na wybrzuszenie lub opiłowanie środkowej części bieżnika przedniej opony i jej przedwczesne zużycie.
Wiedza o tym, jakie ciśnienie w zimnych oponach należy ustawić, jest również ważna, podobnie jak sprawdzanie go co najmniej raz w tygodniu. MOM powie Ci o oryginalnych oponach, a producent opon jest najlepszym źródłem informacji o oponach z rynku wtórnego. Nie wszystkie ciśnieniomierze są też dokładne. A ponieważ jest to precyzyjny instrument, jeśli na przykład upuścisz manometr tarczowy, może to wpłynąć na jego kalibrację.
Koła
Uderzenie w dziurę lub stromą krawędź podjazdu lub cokolwiek innego może spowodować wgniecenie lub pęknięcie kół. Nie bierz ich za pewnik. Dobrym momentem na przejrzenie ich jest regularne czyszczenie. Podniesienie kół z ziemi i sprawdzenie łożysk pod kątem szczelności, prawidłowej regulacji i działania (gładkie, ciche, bez przechyłów na boki) jest również zalecane.
Zawieszenie
Czy wiesz, jak regulować tłumienie ugięcia, odbicia i kompresji? Mają one wpływ na to, jak kontrolujesz motocykl i jak przyjemna jest jazda. Istnieje kilka metod, które zazwyczaj wymagają pomocy kolegi lub dwóch, którzy dokonują pomiarów siedząc na rowerze.
Olej i płyn chłodzący
Jaki jest poziom oleju silnikowego? Jeśli motocykl jest chłodzony cieczą, jak wygląda płyn chłodzący? Czy wymieniasz płyn na czas?
Czy przeprowadziłeś wystarczające badania na temat najlepszego oleju dla twoich potrzeb i trwałości twojego motocykla? Nie będziemy tutaj poruszać gorącej debaty na temat „najlepszego” oleju lub kwestii smarowania, ale mimo wszystko powinieneś zapytać, przeczytać i upewnić się co do swojej decyzji.
Krytyczne elementy złączne i wtyczki
Nawet jeśli wszystkie prace wykonujesz w warsztacie, jeśli nie znasz się na ich pracy, nie zaszkodzi sprawdzić dokręcenie krytycznych elementów, jeśli je serwisowali, zwłaszcza korka spustowego oleju, nakrętek osi, śrub zaciskowych osi przedniej, okuć zacisków hamulcowych i śrub spustowych wału napędowego. W przeciwnym razie należy upewnić się, że elementy te są dokręcone zgodnie ze specyfikacją. Jeśli jakieś elementy złączne normalnie używają klipsów lub zawleczek, upewnij się, że są one na swoim miejscu.
Sterowanie ręczne i nożne
Zerwana linka sprzęgła może utrudnić powrót do domu. Niewyregulowana linka przepustnicy – zakładając, że nie masz systemu fly-by-wire – sprawia, że sterowanie jest mniej precyzyjne. Uformowane końcówki kuliste na dźwigniach są po to, abyś nie wykręcił się w każdej sytuacji. Smarowanie linek sterujących i upewnianie się, że nie są postrzępione i są odpowiednio wyregulowane, jest częścią posiadania roweru.
Dźwignie i pedały można również ustawiać i regulować w celu uzyskania optymalnej wydajności i kontroli.
Układ hamulcowy
Linki hamulcowe powinny być wymieniane, gdy producent mówi, że powinny. Tak, mogą one trwać dwa razy dłużej, ale po co ryzykować?
Czy wiesz jak spojrzeć na klocki hamulcowe i zobaczyć w jakim są stanie? Poziom płynu hamulcowego powinien być zgodny ze specyfikacją i wymieniany zgodnie z harmonogramem.
Jeśli musisz wymienić części, możesz rozważyć wymianę na wyższej jakości przewód hamulcowy z nierdzewnej lub kevlarowej stali, jeśli rower nie był w nie wyposażony. Kolejną opcją jest dodanie klocków o wyższym współczynniku tarcia w celu poprawy hamowania. Nie oznacza to, że oryginalne wyposażenie jest złe, ale mogą być też lepsze wybory, a hamulce – zwłaszcza przednie – nigdy nie są czymś, na czym można skąpić.
Ogólne
Jazda na motocyklu to w idealnym przypadku bardziej osobiste i zaangażowane doświadczenie. Jeśli jeździsz na motocyklu turystycznym, sportowym, dwufunkcyjnym lub turystycznym, istnieją kwestie związane z Twoim motocyklem, które wykraczają poza te ogólne, poruszone tutaj.
Na przykład, czy wiesz, ile paliwa mieści Twój motocykl i ile kilometrów na litr możesz oczekiwać przy spokojnej jeździe w porównaniu z ostrym ładowaniem? Jak daleko można dojechać na rezerwie, zanim skończy się paliwo? Jeśli nie chcesz pewnego dnia utknąć na mieliźnie, warto to wiedzieć.