Samochody to dziś niesamowicie skomplikowane maszyny; dzięki komputerom i trudnym do zrozumienia, połączonym systemom, wykonywanie prac przy nich to coraz częściej zadanie dla profesjonalisty.
Motocykle są jednak znacznie prostsze. Z mniejszymi silnikami i mniejszą ilością części, systemy te są znacznie łatwiejsze do pracy i konserwacji. Praca przy własnym motocyklu to świetny sposób na rozwinięcie swoich mechanicznych zdolności, a wymiana oleju to świetne miejsce, aby zacząć.
Zanim przystąpisz do pracy, znajdź instrukcję obsługi. Jest ona pełna przydatnych informacji. Przeczytaj zwłaszcza rozdział o wymianie oleju. Dowiesz się z niej, jakiego filtra potrzebujesz, jaki olej kupić i jak często go wymieniać.
Materiały eksploatacyjne
- Stojak do utrzymania motocykla w pozycji pionowej i stabilnej podczas pracy
- Wanna do spuszczania wody
- Rękawiczki i szmaty
- lejek
- Klucz do pasków
- Klucz dynamometryczny
Dodatkowo, będziesz potrzebował odpowiedniego oleju i filtra oleju do swojego motocykla (co również znajdziesz w instrukcji). Jeśli robisz to gdzieś, gdzie nie chcesz rozlać oleju na ziemię, połóż trochę kartonu i/lub starego ręcznika, aby wyłapać wszystko, czego nie wyłapie panewka spustowa.
Krok 1: Rozgrzej silnik
O wiele łatwiej jest wymienić olej, gdy silnik jest trochę ciepły, więc zaplanuj rozpoczęcie pracy po uruchomieniu silnika.
Niektóre instrukcje serwisowe informują o konieczności rozgrzania motocykla do „temperatury roboczej”, co oznacza, że przed wymianą oleju należy pojeździć na nim dobre 30 minut.
Ostrzeżenie: W przypadku rowerów chłodzonych powietrzem nie należy uruchamiać go i pozwalać mu siedzieć na biegu jałowym przez 30 minut. Istnieje ryzyko uszkodzenia motocykla.
Krok 2: Oczyszczenie
Ustaw rower na stojaku, aby był stabilny podczas pracy. Następnie weź szmatę i wytrzyj obszar silnika wokół filtra oleju i korka spustowego.
Krok 3: Spuszczenie starego oleju
Umieścić panewkę spustową pod korkiem spustowym i złamać korek. Trzymając się za rękę, aby nie rozlać na siebie oleju, odkręć korek ręcznie. Poczekaj, aż cały olej spłynie do miski spustowej.
Krok 4: Usuń stary filtr
Gdy przepływ oleju ustał, możesz wymienić filtr. Użyj klucza taśmowego (inną opcją jest klucz do filtra oleju), aby poluzować filtr, aż będziesz mógł go odkręcić ręcznie. Zlej olej znajdujący się w filtrze do miski spustowej.
Krok 5: Zainstaluj nowy filtr
Nałóż odrobinę oleju z miski spustowej na O-ring na nowym filtrze. Olej pomaga filtrowi gładko wsunąć się na miejsce i zapewnia dobre uszczelnienie. Dodaj również odrobinę oleju bezpośrednio do filtra, aby silnik nie pracował na sucho po uruchomieniu.
Zainstaluj filtr ręcznie i przekręć go, aż poczujesz opór. Następnie przekręć filtr jeszcze o pół obrotu. Bądź ostrożny – jeśli zbyt mocno dokręcisz filtr oleju, możesz uszkodzić uszczelkę.
Krok 6: Wymiana podkładki uszczelniającej
Wytrzyj korek spustowy i sprawdź podkładkę uszczelniającą. Większość instrukcji obsługi informuje o konieczności wymiany podkładki uszczelniającej przy każdej wymianie oleju, ale nie zawsze jest to konieczne.
Jeśli podkładka nie jest uszkodzona, prawdopodobnie można ją ponownie wykorzystać. Wystarczy ją odwrócić i założyć z powrotem na korek spustowy.
Niektóre motocykle, jak Harley Davidson Ultra Limited, używają O-ringów zamiast podkładki, więc upewnij się, że masz zestaw O-ringów od dealera przed rozpoczęciem całego procesu. O-ringi powinny być wymieniane za każdym razem.
Krok 7: Montaż korka spustowego
Ręcznie włożyć korek spustowy z powrotem na miejsce. Ręczne dokręcenie śruby jest ważne, ponieważ pozwala uniknąć krzyżowego gwintowania, które powoduje uszkodzenie gwintu. Gdy jest już dobrze dokręcony, dokręć korek kluczem.
Ponownie, jeśli nadmiernie dokręcić korek spustowy, można rozebrać gwinty na silniku. To bardzo kosztowny błąd.
Najbezpieczniejszym sposobem dokręcenia korka spustowego jest użycie klucza dynamometrycznego z momentem obrotowym od 14 do 16 funtów, lub innym określonym w instrukcji serwisowej.
Krok 8: Dolej olej
Wlej olej. W instrukcji obsługi znajdziesz informację, jaki olej i w jakiej ilości należy użyć.
Krok 9: Sprawdź swoją pracę
Uruchom silnik i pozwól mu pracować na biegu jałowym przez kilka minut. Sprawdź poziom oleju. Sprawdź wizualnie filtr oleju i korek spustowy, aby zobaczyć, czy nie ma żadnych wycieków.
Zabierz zużyty olej i filtr oleju do sklepu z częściami samochodowymi, a oni oddadzą je do recyklingu.
To wszystko! Skończyłeś. Rozkoszuj się blaskiem dobrze wykonanej pracy.