Motocykle mogą być doskonałym sposobem na dojazdy do pracy, przewożenie mniejszych rzeczy z punktu A do B lub podróżowanie, zwiedzanie i wycieczki.
Jednak w zależności od tego, jak dużo przewozisz, dodatkowa waga może wpłynąć na zużycie całego motocykla, w tym zawieszenia, opon, układu napędowego i hamulców. Może również wpływać na to, jak dobrze możesz hamować, pokonywać zakręty i oczywiście przyspieszać.
Im więcej przewozisz, tym bardziej musisz zwracać uwagę na to, gdzie umieszczasz cięższe elementy, jak je mocujesz i jaki wpływ na prowadzenie i kontrolę ma dodatkowy balast umieszczony w różnych miejscach roweru.
Utrzymanie lekkości
Jeśli zabierasz do domu tylko małą torbę ze sklepu przytwierdzoną do siedzenia pasażera za pomocą siatki bungee lub sznurka, upewnij się przynajmniej, że te wiązania nie mogą się poluzować.
Nie tylko łatwo jest zgubić rzeczy z tyłu, dyndający bungee może stać się poważnym zagrożeniem. Niektórzy wahają się, czy w ogóle zalecać rozciągliwe linki, ponieważ jeźdźcy zostali uderzeni w twarz przez zwijający się hak bungee, a co gorsza, inni dostali nimi w koło.
Jeśli masz wątpliwości, użyj torby na zbiornik, plecaka na ogon lub czegoś podobnego.
Plecak też może się sprawdzić, ale zastanów się, co do niego włożysz. O ile małe plecaki – a także plecaki biodrowe, torby typu messenger itp. – są wygodne, ale jeśli włożysz do nich nieporęczne, twarde przedmioty, mogą one zostać w ciebie wgniecione, jeśli spadniesz.
Z drugiej strony, plecak może dodać ochrony, tak jak ochraniacz kręgosłupa, jeśli nosisz miękkie przedmioty lub szerokie, płaskie, takie jak książka.
I jako uwaga uboczna, zawsze pomyśl o tym, co masz jeżdżąc na swoim ciele. Na przykład telefon komórkowy w kieszeni spodni lub na klipsie od paska może zostać rozbity w razie upadku, właśnie wtedy, gdy trzeba zadzwonić pod numer 112. Każdy twardy przedmiot, taki jak narzędzie schowane w kieszeni, może potencjalnie spowodować uszkodzenia. Nigdy nie noś przedmiotów w linii prostej do kręgosłupa.
Równowaga
Jeśli chcesz naprawdę załadować swój rower, zasadą jest, aby rozkład masy roweru był proporcjonalnie zbliżony do tego, jaki jest w stanie nieobciążonym.
W rzeczywistości istnieją wszelkiego rodzaju torby, które można umieścić z przodu do tyłu, czy to na widelcach (nie jest to najlepszy pomysł, jeśli może to wpłynąć na sterowanie), czy na sissy bar, jeśli taki posiadasz.
Jeśli jednak przeciążysz pojedynczą torbę, łatwo jest zaburzyć równowagę, o czym przekonało się wielu jeźdźców. Na przykład, ciężka torba na tylnej części mocnego roweru może sprawić, że będzie on podatny na wheelie lub przynajmniej będzie się ściskał w zakrętach.
Szczególnie w przypadku motocykli sportowych o krótkim rozstawie osi, ciężki bagażnik tylny, torba pod siodłem lub nawet pasażerowie mogą zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia wheelie.
Powinniście wiedzieć, że sytuacja jest zagrożona i warto pomyśleć o tym, jak wyrównać rozkład masy.
Jednym ze sposobów przywrócenia zbliżonej do oryginalnej centralizacji masy jest umieszczenie najcięższych przedmiotów w torbie na zbiornik, jeśli jest to możliwe w danym rodzaju roweru.
W każdym rowerze należy przynajmniej podnieść ustawienia tylnego zawieszenia i zrozumieć, że na zakrętach większa masa naciska na tylną oponę.
Dodanie ciężaru może mieć wpływ nie tylko na przód do tyłu, ale również na równowagę z lewej na prawą stronę przy bardzo nierównomiernie obciążonych torbach pod siodło, a to, jak wysoko umieścisz ciężar nad środkiem ciężkości, również ma znaczenie.
Cięższy temat
Dopuszczalna masa całkowita (GVWR) to zalecana maksymalna masa, jaką można przewieźć, obejmująca masę roweru oraz wszystkich jego elementów.
Aby określić, ile według producenta można bezpiecznie przewozić, należy wziąć masę mokrego roweru (z płynami) i odjąć ją od GVWR.
Po odjęciu masy roweru okazuje się, że może on przewieźć 380 funtów (172 kilogramy). Obejmuje to Ciebie i ewentualnego pasażera. Jeśli ważą Państwo 180 funtów (82 kilogramy), a Państwa pasażer waży 140 funtów (64 kilogramy), mogą Państwo spróbować umieścić na rowerze dodatkowe 60 funtów (27 kilogramów).
Jeśli na tabliczce VIN i w instrukcji obsługi nie ma podanej wartości GVWR, można zapytać sprzedawcę lub zadzwonić na bezpłatną linię obsługi klienta producenta.
Innym parametrem obciążenia wagowego jest Gross Axle Weight Rating (GAWR). Odnosi się to do maksymalnej masy, jaką możesz umieścić na przedniej i tylnej osi.
Mała rada: Jeśli wybierasz się w długą podróż i masz wystarczająco dużo rzeczy, aby przekroczyć maksymalną bezpieczną nośność, albo zostaw część z nich w domu, albo pomyśl o wysyłce. Twój motocykl Ci podziękuje, będziesz się lepiej bawił podczas jazdy, a także będziesz miał większe szanse na dotarcie do celu.
Pakowanie wszystkiego
Oczywiście niektóre motocykle są bardziej przystosowane do załadunku niż inne. Motocykle turystyczne i duże cruisery z twardymi torbami są praktycznie gotowe do jazdy po wybrzeżu.
Motocykle standardowe, dwufunkcyjne i sportowe mogą nie być tak gotowe, ale można je przygotować z miękkim lub twardym bagażem, w zależności od ambicji, preferencji i uznaniowych funduszy.
Twarde torby są mocniejsze i bardziej wodoszczelne, ale wymagają większego zaangażowania.
Tylko kilku producentów oferuje torby miękkie, które są w 100 procentach wodoodporne. Inni oferują pokrowce przeciwdeszczowe, ale te definiują kompromis: zajmują miejsce, chyba że są używane, mają tendencję do wyciekania, mogą nie pasować, gdy torba jest wypchana, przeszkadzają w dostępie do torby, gdy są założone, i mogą się zdmuchnąć i zostać zgubione.
Jednym ze sposobów na upewnienie się, że twój aparat, ubrania lub cokolwiek innego nie zamoknie, jest użycie suchych toreb, takich jak używane przez kajakarzy. Te mają roll top zamknięcie i są zaprojektowane, aby utrzymać sprzęt suchy jak toast nawet jeśli spadł w rzece. Są one dostępne w różnych typach i rozmiarach, a także mieszczą się w torbach motocyklowych.