Moto Global Polska Motory Jaki sprzęt potrzebujesz do motocrossu?

Jaki sprzęt potrzebujesz do motocrossu?


Jaki sprzęt potrzebujesz do motocrossu

Motocross to jeden z najbardziej wymagających fizycznie sportów outdoorowych. Jest to forma wyścigów motocyklowych, które odbywają się na torach off-road. Nazwa wywodzi się od słów motocykl i cross country, ponieważ jest to dyscyplina wzorowana na wyścigach motocykli terenowych, ale na szerszej trasie, która znajduje się poza granicami stadionu.

Najbardziej niezbędny sprzęt ochronny zawodnik motocross musi nosić kask, buty, gogle, MX zestaw (spodnie, koszulka, rękawice), kolana i łokcie ochraniacze / łokcie, ochraniacz klatki piersiowej / zbroi ciała, i szyi brace.

Należy pamiętać, że cały ten sprzęt musi być specjalnie zaprojektowany dla zawodników motocrossowych lub dirt bike.

Podczas wyścigów motocrossowych całe ciało zawodnika jest narażone na wszelkiego rodzaju obrażenia, które mogą powstać w wyniku nagłych wypadków. Konieczne jest upewnienie się, że całe ciało jest chronione, aby uniknąć ofiar śmiertelnych lub nieodwracalnych uszkodzeń. Przyjrzyjmy się wszystkim ochronnym sprzętom, które musi nosić jeździec w szczegółach poniżej.

Kask Full Face

Kask z pełną twarzą jest zdecydowanie najważniejszą częścią wyposażenia ochronnego rowerzysty. Koniecznie zainwestuj w taki kask, ponieważ kaski z otwartą twarzą i typu trzy czwarte nie ochronią Twojej twarzy i podbródka podczas upadku lub wypadku.

Według WHO urazy głowy są główną przyczyną śmierci i niepełnosprawności wśród motocyklistów, a około 75% z nich kończy się śmiercią. Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto wydać tyle pieniędzy na drogi, wysokiej jakości kask z pełną twarzą, odpowiedź brzmi: tak!

Ważne jest, aby wybrać odpowiedni kask, ponieważ kaski streetowe i dirtowe są specjalnie zaprojektowane. Kask z pełną twarzą posiada również ochraniacz szczęki, którego nie znajdziesz w kaskach z otwartą twarzą. Spójrzmy na kluczowe cechy, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze najlepszego kasku z pełną twarzą dla motocrossu.

Bezpieczeństwo

Ważne jest, aby nie podejmować żadnego ryzyka przy wyborze odpowiedniego kasku, nawet jeśli cena przekracza twój budżet. Aby uniknąć zakupu tanich kasków, które tak naprawdę nie oferują zbyt dużej ochrony, upewnij się, że kupujesz kaski od marek, które zostały przetestowane pod kątem ich jakości.

Wentylacja i rozmiar

Kolejnym aspektem, na który będziesz chciał zwrócić uwagę, jest wentylacja. Dobrej jakości kaski mają wiele otworów wentylacyjnych, które zapewnią ci dobrą cyrkulację powietrza. Ale musisz być ostrożny z hiperwentylowanymi kaskami, które są dość powszechne w dzisiejszych czasach. To może skończyć się zmniejszeniem ochrony oferowanej przez kask.

Wskazane jest, aby przejść do normalnych otworów wentylacyjnych, które zapewni odpowiednią ilość cyrkulacji podczas jazdy bez utrudniania ochronnej konstrukcji kasku.

Ważne jest również, aby kupić taki, który pasuje do głowy idealnie. Pomiar głowy i podwójne sprawdzenie dopasowania jest koniecznością. To dlatego, że nie noszenie odpowiedniego rozmiaru może zwiększyć szansę na poważny uraz głowy, ponieważ może zostać zdemontowany, jeśli się rozbijesz.

Buty motocrossowe

Buty wyścigowe są biegunami poza zwykłymi butami i mogą być tak samo istotne jak kaski dla ochrony. Oferują one ochronę do stóp, kostek, goleni i łydek. Jeśli chodzi o motocross, twoje nogi są w linii ognia dla urazów. Buty wyścigowe będzie chronić przed uderzeniami kraksy i zapobiec stopy z coraz zwichnięte lub skręcone.

Dopasowanie i ergonomia

Podobnie jak kaski, buty nie są dobre, chyba że masz parę, która pasuje do Ciebie jak ulał. Niedopasowane buty mogą przeszkadzać w jeździe i skończyć się powodując wiele dyskomfortu. Należy również pamiętać, że buty wyścigowe mogą zająć trochę czasu, aby włamać się do nich, więc prawdopodobnie znajdziesz je bardziej wygodne po użyciu ich kilka razy niż na początku.

Jeśli chodzi o buty, musisz zwrócić uwagę na jego ergonomię, która wpłynie na całe twoje doświadczenie wyścigowe. Upewnij się, że buty pozwalają na swobodne poruszanie kostkami do pewnego stopnia, jednocześnie zapewniając, że zapobiegają hiperekstensji i hiperfleksji.

Upewnij się również, że Twoje buty nie ważą tony, ponieważ buty wyścigowe powinny być dość lekkie, aby zwiększyć komfort jeźdźca. Ciężkie buty mogą Cię obciążyć i wpłynąć na Twoją postawę.

Koszulki

Wszystkie koszulki wyścigowe działają jako warstwa ochronna, która w pewnym stopniu zapobiega zadrapaniom skóry. Są one zazwyczaj z pełnym rękawem i chronią również skórę przed oparzeniami słonecznymi. Wskazane jest używanie koszulki przeznaczonej do wyścigów motocrossowych lub dirtowych, ponieważ okażą się one bardziej odporne na ścieranie niż zwykłe koszulki.

Jeśli chodzi o rozmiar, ważne jest, aby nie wybierać luźnego lub workowatego dopasowania (jeśli to zwykle twój styl), ponieważ mogą one łatwo zostać złapane lub pociągnięte podczas jazdy. Znajdź coś, co pasuje do Ciebie idealnie i jest odpowiednie dla danej aktywności.

strój na crossa

Spodnie

Spodnie do dirtu są niezbędne, ponieważ ich materiał zapobiega łatwemu rozdarciu. Zapewniają również swobodę ruchów i nie ograniczają jak jeansy i inne materiały.

Ważną cechą spodni do dirt bike jest to, że zazwyczaj mają one skórzaną powłokę wokół obszaru kolan. Ta część ciała często ma tendencję do ocierania się o dirt bike i znajduje się w pobliżu rury wydechowej motocykla, co powoduje, że potrzebuje dodatkowej ochrony. Oprócz ochrony kolana, daje to również dodatkową przyczepność motocykliście.

Dopasowanie

Spodnie motocrossowe różnią się nieco od zwykłych spodni, jeśli chodzi o dopasowanie. Większość spodni do dirt bike’a posiada regulację w pasie za pomocą rzepów lub klamer. W ten sposób można je ścisnąć lub poluzować, aż będą absolutnie idealne.

Jeśli chodzi o długość, to zazwyczaj jest ona nieco krótsza niż w przypadku zwykłych spodni. Ma to na celu zapobieganie ich niewygodnemu noszeniu, gdy zakładasz na nie buty. Są one również nieco luźniejsze wokół kolan, aby pomóc Ci w elastycznym ruchu. Jeśli spodnie są zbyt ciasne, może czuć się ograniczające podczas jazdy.

Rękawice

Rękawiczki do jazdy na motocyklu Dirt pomagają zapobiegać skaleczeniom, siniakom, oparzeniom i otarciom. Zapewniają również lepszy chwyt. Ich wyściółka pomaga zmniejszyć wibracje odczuwane w dłoniach, zwiększając tym samym wydajność i wytrzymałość.

Są one zazwyczaj wykonane z oddychających i rozciągliwych tkanin i mogą być cienkie lub grube, w zależności od Twoich preferencji. Jeśli chcesz mieć dodatkową ochronę, możesz wybrać grube rękawice z dodatkową wyściółką. Upewnij się tylko, że są one wykonane z mocnego, odpornego na ścieranie materiału!

Gogle

Gogle motocrossowe chronią Twoje oczy przed wiatrem, kurzem, deszczem i zanieczyszczeniami, zwiększając tym samym Twoją widoczność. Upewnij się tylko, że pasują one wygodnie do kasku. Jeśli chodzi o wybór dobrej pary gogli, pierwszą rzeczą do rozważenia jest rozmiar. Większość firm oferuje gogle z dużymi soczewkami, aby zwiększyć widzenie peryferyjne.

Jednym z najczęstszych problemów z goglami do dirt bike’a jest to, że soczewki mogą zaparować, jeśli nie mają dobrej wentylacji. Z tego powodu istotne jest, aby kupić dobrej jakości gogle, które zapewniają wentylację zapobiegającą zaparowaniu.

Możesz nawet uzyskać przyciemniane gogle, jeśli zwykle jeździsz w gorącym słońcu. Istnieje wiele różnych odcieni do wyboru, od pełnej lustrzanej soczewki do soczewki hybrydowej, która może być przydatna podczas słonecznych i pochmurnych warunków.

Opaska na szyję

Choć w przeszłości szelki na szyję nie były zbyt popularne wśród motocyklistów, w ostatnich latach stały się dość powszechnym widokiem. Dzieje się tak dlatego, że pomagają one zapobiegać licznym urazom kręgosłupa podczas wypadków. Wiele firm zaczęło projektować niskoprofilowe i wygodne szelki, które gładko dopasowują się do szyi kolarza, nie utrudniając jej.

Rozmiar

Wybór odpowiedniego rozmiaru jest kluczowy, jeśli chodzi o szelki na szyję, ponieważ posiadanie rozmiaru, który jest zbyt mały lub duży może skończyć się ograniczeniem ruchu głowy rowerzysty. Może to spowodować więcej szkody niż pożytku dla jeźdźca, zwłaszcza podczas wypadku. Wysokiej jakości, dobrze dopasowany aparat na szyję zapewni Ci wystarczająco dużo miejsca, abyś mógł poruszać głową bez żadnych ograniczeń.

Zawsze wybieraj usztywnienie szyi, które można regulować, aby dopasować je do swojego rozmiaru, ponieważ pomoże Ci to znaleźć idealne dopasowanie i pozycję, która jest dla Ciebie najwygodniejsza. Ponadto, kupuj aparat na szyję, który jest lekki, ponieważ dzięki temu nie będziesz odczuwał dodatkowego obciążenia na ramionach i szyi.

Pancerz

Pancerz chroni wszystkie ważne organy w Twoim ciele, wraz z kręgosłupem. Możesz nie potrzebować ciężkiego ochraniacza klatki piersiowej, ale nawet lekki, prosty może dać ci więcej ochrony niż noszenie tylko koszulki. Jeśli chodzi o zbroje ciała, istnieje sporo decyzji, które trzeba będzie podjąć przed zakupem jednego. Pozwól nam spojrzeć na swoje najlepsze opcje poniżej!

Ochraniacz

Ludzie często mylą ochraniacze grzęd z ochraniaczami klatki piersiowej. Ochraniacz grzędowy to bardzo lekki deflektor, który ma za zadanie chronić Cię przed kamieniami i innymi odłamkami, które można znaleźć na torze. Większość jeźdźców preferuje ochraniacze na grzędę, ponieważ są one łatwiejsze do noszenia i nie sprawiają, że jeźdźcy czują się zbyt gorąco.

Jeśli jednak wiesz, że Twój tor i wyścig są dość niebezpieczne i chcesz zminimalizować szkody spowodowane poważnymi upadkami i kraksami, możesz chcieć pomyśleć dwa razy przed wyborem ochraniacza grzędowego zamiast ochraniacza klatki piersiowej.

Ochraniacz klatki piersiowej

Ochraniacze klatki piersiowej są wykonane z mocnych materiałów i mogą być trochę niewygodne na początku (zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie nosiłeś ochraniacza na klatkę piersiową). Jeśli jednak zainwestujesz w wysokiej jakości markę, będziesz w stanie znaleźć taki, który zapewni Ci dodatkową ochronę przy zachowaniu odpowiedniego komfortu i wentylacji.

Jeźdźcy, którzy noszą ochraniacze klatki piersiowej, zawsze będą mieli spokój z uszkodzeniami powstałymi w wyniku zderzenia. Ochraniacze klatki piersiowej działają również jako deflektory grzęd i osłaniają Twoje ciało przed latającymi odłamkami. Upewnij się tylko, że wybierzesz zbroję, która zapewni odpowiednią wentylację i będzie wchłaniać Twój pot.

Ochraniacze na kolana

Urazy kolan są jednymi z najczęstszych urazów w każdym sporcie. Noszenie ortez na kolano może pomóc w zapobieganiu długotrwałym urazom, które mogą nawet zakończyć się unieruchomieniem.

Przy wyborze odpowiedniego usztywnienia kolana, dobrze jest wybrać marki, które produkują niestandardowe usztywnienia, aby idealnie dopasować je do kolana. Dzieje się tak, ponieważ większość kolarzy ma trudności ze znalezieniem ortezy, która będzie na nich wygodnie pasować. Orteza wykonana na zamówienie da Ci wystarczająco dużo miejsca na zgięcie kolana.

Dobre marki projektują ortezy, które są mocne i wytrzymałe, ale również lekkie. Ciężkie ortezy na kolana mogą okazać się dużym utrudnieniem dla kolarza i należy ich unikać za wszelką cenę.

Dodatkowo można zainwestować w rękawy ortopedyczne, które można nosić pod ortezą kolana. Dzięki temu orteza nie będzie ocierać się o kolano i powodować dyskomfortu. Rękawy ortopedyczne pochłaniają również nadmiar potu i dodają komfortu.

Ochraniacze na łokcie

Chronienie się rękami podczas upadku jest jedną z najbardziej naturalnych reakcji. Posiadanie ochraniaczy na łokcie może zminimalizować uszkodzenia ramion podczas każdego upadku lub wypadku. Dodatkowo chronią one przed zadrapaniami i zwichnięciami.

Najrozsądniej jest kupić ochraniacze na łokcie mocowane za pomocą pasków, ponieważ zapobiegnie to przesuwaniu się ochraniacza podczas jazdy. Zapewni to również, że osłony pozostaną na miejscu podczas upadku. Niektóre osłony na łokcie do motocykli dirtowych posiadają mankiet na biceps, który jest dodatkowym zabezpieczeniem przed przesuwaniem się osłony.

Osłony na łokcie zazwyczaj występują w dwóch rodzajach: twarde skorupy i miękkie skorupy. Przyjrzyjmy się zaletom każdego z nich poniżej.

Najczęstsze urazy na crossie

Teraz wiesz, najbardziej istotne wyposażenie bezpieczeństwa trzeba dla wyścigów motocrossowych, aby pozostać bezpiecznym. Jednak znajomość najczęstszych urazów, na które cierpią zawodnicy w motocrossie, może pomóc Ci odpowiednio zaplanować sprzęt, wskazując obszary, z którymi absolutnie nie możesz ryzykować.

Oto lista najczęstszych urazów, z którymi zawodnicy borykali się w przeszłości:

  • Skręcenia kostek: Można temu zapobiec dzięki odpowiednim butom, które zapobiegają skręceniu kostek. Większość jeźdźców nie zdaje sobie sprawy, że jakość butów również odgrywa ważną rolę w ochronie nóg i stóp.
  • Przednie więzadło krzyżowe (Anterior Cruciate Ligament tears): Znany również jako ACL, jest głównym więzadłem, które kontroluje ruch twojej kości goleniowej w stosunku do kości udowej. Jeśli to łzy, twoje kolana staną się niestabilne i może klamry. Jest to kolejny powód, dla którego buty jeździeckie i szelki na kolana są koniecznością!
  • Złamany obojczyk: Jest to jedna z najczęściej łamanych kości w motocrossie. Zazwyczaj łamią się, gdy upadniesz na ramię lub uderzysz w ziemię swoim tułowiem. Zbroje i szelki na szyję odgrywają ważną rolę w zmniejszaniu wpływu na ramiona i obojczyk.
  • Urazy głowy: Nie trzeba mówić, że każdy wypadek ma wpływ na głowę, a nie noszenie mocnego kasku może zdecydowanie prowadzić do komplikacji.