W zależności od twojego doświadczenia, umiejętności, przygotowania i tolerancji ryzyka, jazda motocyklem w deszczu może być czymś od przerażenia do zabawy. W każdym przypadku jest to co najmniej bardziej skomplikowane, potencjalnie bardziej niebezpieczne, a po wszystkim twój motocykl będzie potrzebował kąpieli.
Niektórzy motocykliści unikają deszczu, ale inni, zwłaszcza na obszarach o większej ilości opadów w ciągu roku, uczą się z nim radzić. Jeśli jeździsz wystarczająco długo i daleko, prędzej czy później będziesz musiał się z nim zmierzyć, chcąc czy nie chcąc.
Jeśli myślisz, że będziesz musiał jeździć w deszczu, pomoże ci myślenie o tym jako o nauce zupełnie nowego zestawu umiejętności. Akceptacja i postrzeganie tego jako wyzwania, a nie zagrożenia, również może pomóc.
A jak już wspomnieliśmy, niektórzy zawodnicy lubią deszcz. Wyścigi MotoGP nie są też odwoływane tylko dlatego, że pada, co dowodzi, że deszcz nie jest automatycznym zakazem, jeśli nauczysz się pracować z wymaganiami stawianymi tobie i twojej maszynie.
Jak się ubrać na jazdę w deszczu?
Jeśli jest kiedykolwiek czas, kiedy większość jeźdźców zgadza się co do wartości kasku z pełną twarzą, jazda w deszczu może być jednym z nich. Kropelki deszczu szczypią z dużą prędkością, a burzowe wiatry mogą zdmuchnąć większe rzeczy znikąd w twarz.
Posiadanie odpowiedniej odzieży jest również istotne. Wiele kombinezonów przeciwdeszczowych działa dobrze, zwłaszcza w przypadku lżejszego deszczu. Silne opady przetestują jednak każdy kombinezon i nawet niektóre drogie projekty mogą pozwolić wodzie wkraść się do środka, jeśli na to pozwolisz.
Odzież przeciwdeszczowa dla motocyklistów musi dodatkowo walczyć z ciągłymi prądami wiatru, które chcą wpływać do środka i wokół kombinezonu. Każdy otwór – kołnierz, rękaw lub mankiet spodni – jest zaproszeniem dla wody do środka.
Na przykład, nawet jeśli masz wodoszczelny płaszcz i rękawice z getrami, ciśnienie powietrza może spowodować, że woda deszczowa spłynie po getrach do rękawów. Niektórzy kolarze uważają, że schowanie rękawic działa lepiej w ich przypadku, a inni robią to dobrze, o ile ich regulacje są szczelne. To samo dotyczy szyi. Wysoki, wystający kołnierz lub ocieplacz na szyję może wpuszczać wodę.
Jeśli planujesz długą podróż, możesz przetestować swój sprzęt w deszczowy dzień blisko domu. Wypracowanie tych kwestii może stanowić różnicę między tym, czy rzeczywiście poradzisz sobie z deszczem, czy będziesz go przeklinał.
A jeśli już zmokniesz, to czy jest ciepło czy chłodno, będzie miało wpływ na to, jak Ci się spodoba. Jeśli zmierzasz w kierunku deszczu, noszenie warstwy podstawowej, która izoluje, gdy jest mokra – jak poliester, polar lub wełna – może pomóc. Kiedy jest niewygodnie, jesteś rozproszony i bardziej skłonny do popełniania błędów. Ale to właśnie podczas złej pogody potrzeba jeszcze więcej skupienia, więc pomyśl o przygotowaniu jak o mądrym słowie.
Trakcja podczas deszczu i wiatru
Woda deszczowa sprawia, że nawet czysta nawierzchnia staje się mniej przyczepna, a jednocześnie opony nie nagrzewają się tak szybko i dobrze.
Co więcej, jeśli ostatnio nie padało, nagromadzony brud i oleje tworzą śliską warstwę, dopóki nie zostaną zmyte. Może to trochę potrwać w zależności od tego, jak mocno pada deszcz.
Tak jak trakcja na suchej nawierzchni różni się w zależności od podłoża, tak samo jest na mokrej. Niektóre drogi oferują zaskakująco dobrą trakcję na mokrej nawierzchni, a inne zaskakująco złą. Twoim zadaniem jest dowiedzieć się, która z nich jest która i wszystko pomiędzy!
Sposobem na sprawdzenie trakcji jest ostrożne i bardzo krótkie użycie tylnego hamulca do momentu zablokowania. Działa to również na suchej nawierzchni i jest lepszym niż nic miernikiem tego, jak łatwo opona się odkleja. Rób to na płaskim odcinku drogi, a nie na wyprofilowanym lub zakrzywionym, ponieważ koło będzie podążać za grawitacją i wyjdzie poza linię.
Strefy zagrożenia to naprawiona lub smołowana nawierzchnia, stary, śliski asfalt, niektóre powierzchnie betonowe, gruz wymyty na jezdnię oraz skrzyżowania falujące lub nasączone olejem. Budki poboru opłat i betonowe garaże, które są mokre, ale nigdy nie są myte, mogą być również niebezpieczne. Uważaj też na tory kolejowe lub trolejbusowe, metalowe kraty, dylatacje i płyty, które trzymają się jak teflon. Tory kolejowe uderzone pod kątem mogą spowodować, że przednie koło zostanie zepchnięte na pobocze. Podobnie malowane chodniki i linie mogą być bardzo śliskie, gdy są mokre, oferują słabą trakcję przy pokonywaniu zakrętów lub hamowaniu i najlepiej przejechać po nich, gdy są w pionie.
Naturalnie na mokrych drogach mniejsze prędkości i ostrożne ruchy są hasłami przewodnimi. Rozluźnienie ciała i nie trzymanie się kurczowo kierownicy pozwala rowerowi robić swoje. Stopniowo używaj hamulców. Wykonuj skręty i płynnie przyspieszaj. Wrzucenie wyższego biegu może pomóc w zapobieganiu obracania się tylnego koła.
Hydroplaning jest mniej prawdopodobny w przypadku zaokrąglonej opony motocykla niż samochodu, ale im szersza opona lub im szybciej jedziesz, tym bardziej zwiększasz szanse na jego wystąpienie. Lamele, czyli nacięcia w bieżniku, również muszą być wystarczająco głębokie.
Ogólnie rzecz biorąc, opony uliczne na deszcz mają więcej lameli, a wyczynowe – mniej. Opony sportowe mogą częściowo przezwyciężyć tę niedogodność dzięki jakości mieszanki, z której są wykonane. Podobnie jak na suchej nawierzchni, bardziej miękka guma zapewnia lepszą trakcję niż twarda mieszanka.
Widzenie i widoczność
Zamiast wycieraczek, Rain-X pomaga po zewnętrznej stronie osłony twarzy, zwłaszcza przy prędkości. Jakiś rodzaj środka przeciwmgielnego może pomóc po wewnętrznej stronie. Przy mniejszych prędkościach zaparowanie i gromadzenie się deszczu jest bardziej prawdopodobne. Podniesienie osłony o jedno oczko pomaga w wentylacji, a jeśli absolutnie nie widzisz przez deszcz, podniesienie jej tak, abyś mógł widzieć przez nią lub pod nią, może załatwić sprawę przy małej prędkości.
Okulary z żółtymi lub pomarańczowymi soczewkami mogą również pomóc w ostrości widzenia, zwłaszcza podczas jazdy w deszczu w ciągu dnia.
Jeśli masz owiewkę, nie powinna być tak wysoka, abyś nie mógł przez nią patrzeć. Zastanów się nad jej przycięciem lub wymianą, jeśli nie możesz tego zrobić.
Hi-visibility kolory i odblaskowe bity są lepsze niż czarny lub neutralne kolory bez odbicia. Jeśli spadłeś na drogę, chciałbyś być łatwo rozpoznawalny jako człowiek, a nie kawałek brezentu lub niewidzialny.
Wyznacz sobie miejsce
Staraj się zachować bezpieczną odległość i odsuwaj się od kierowców, którzy chcą wyprzedzać. Niestety, wielu kierowców, którzy mają tendencję do podążania zbyt blisko, nie zmieni nagle swojego sposobu jazdy w deszczu. Sztuczka, która może, ale nie musi zadziałać, polega na obejrzeniu się na chwilę za siebie i wyciągnięciu otwartej dłoni do kierowcy jadącego z tyłu. Alternatywą jest wykonanie ruchu popychania jedną ręką. U innych motocyklistów sprawdza się machanie ręką w przód i w tył, jednocześnie sięgając za siebie. Niektórzy kierowcy mogą nie zdawać sobie sprawy z tego, że ryzykują życiem człowieka, dopóki asertywnie, ale grzecznie nie uświadomisz im tej rzeczywistości.