Jazda z pasażerem na motocyklu może być świetną zabawą, ale jest czymś, co powinno wiązać się z odpowiednią ilością przemyśleń i ostrożności.
W chwili, gdy proponujesz tej osobie przejażdżkę, właśnie przyjąłeś zadanie kontrolowania swojego motocykla w niekorzystnej sytuacji operacyjnej i odpowiedzialność za ochronę życia innego człowieka.
Bezpieczeństwo
W zależności od wagi pasażera, motocykl będzie zachowywał się w zależności od tego, czy będzie nieco obciążony, czy też będzie całkowicie powolny. Większa masa do opanowania oraz środek ciężkości przesunięty do tyłu i wyżej mają również wpływ na hamowanie.
Poza tymi rozważaniami, wszyscy muszą mieć do siebie zaufanie. Czy ufasz swoim umiejętnościom? Czy jesteś w stanie sprostać zadaniu kompetentnej obsługi maszyny z zamierzonym pasażerem? I jeszcze słowo do potencjalnych pasażerów: jeśli ktoś oferuje Ci podwiezienie, zadaj sobie pytanie, czy mu ufasz. Jak dobrze go znasz? Czy ma prawo jazdy na motocykl? Czy wierzysz, że jest dobrym kierowcą, który będzie bezpieczny?
Niezależnie od tego rodzaju pytań, motocykliści przyjmują pasażerów od czasu, gdy motocykle zaczęły oferować miejsca siedzące dla dwóch osób, a prawdopodobnie nawet wcześniej. W USA tylko około 20 z 50 stanów ma powszechne prawo dotyczące kasków, a żaden z nich nie ma większych wymagań dotyczących osobistego wyposażenia ochronnego. Tak więc w rzeczywistości, w danym dniu możesz zobaczyć wiele różnych poziomów przygotowania.
W zależności od tolerancji ryzyka i definicji odpowiedzialności osobistej, następujące są pewne podstawy jazdy dwa-up w najbezpieczniejszy i najbardziej etyczny sposób:
Komunikacja
Jeśli Twój pasażer jest nowicjuszem, musisz go poinstruować, co się nagrzewa, gdzie ma stawiać stopy, jak wsiadać i schodzić z roweru, gdzie się trzymać i jak siedzieć.
Należy go przygotować, aby pozostawał biernie na miejscu, trzymając się, nie stawiając stóp na przystankach, a co najważniejsze, nie próbował „pomagać”, opierając się o Ciebie lub z Tobą podczas jazdy. Powinien po prostu jechać w linii i zrelaksować się, pozwalając Ci kontrolować rower. Niektórzy instruktorzy jazdy przyrównują idealnego pasażera do „worka ziemniaków przyklejonego do siedzenia”, którego zadaniem jest nie sprawić, by jego obecność była odczuwalna bardziej niż to konieczne.
Ale zanim jeszcze zaczniecie, możecie również wypracować pewne sposoby wzajemnie zrozumiałej komunikacji. Na przykład, możecie uzgodnić, że klepnięcie w ramię lub pewna liczba klepnięć może oznaczać: „Proszę, zwolnij”, „Muszę cię o coś zapytać” itp. Albo wskazanie na pobocze może oznaczać: „Proszę się zatrzymać” lub „Muszę zrobić przerwę”.
Powinieneś zachęcić swojego pasażera, aby był z tobą otwarty, dał ci znać, jak się czuje, i zrobił to, co trzeba, aby ją uspokoić. Było wielu potencjalnych współuczestników przestraszyć się od kiedykolwiek jazdy ponownie, gdy dostał dreszczowiec jako ich rytuał inicjacji. Być może najlepszym sposobem, aby rozpocząć z nowym pasażerem jest „miły i łatwy”.
Oświecony sposób na złamanie w nowym pasażerem jest zaspokoić jej poziom doświadczenia, wrażliwość na strach, i jak dobrze znasz siebie. Zabranie jej na przejażdżkę w komfortowym tempie, w mniej zagrażającym otoczeniu, w ładniejszej scenerii jest preferowaną metodą rozpoczynania nowych jeźdźców od dobrych doświadczeń, które będą chcieli powtarzać. Pytanie o to, jak sobie radzi w określonych odstępach czasu, jest również zazwyczaj doceniane i stanowi długą drogę do budowania zaufania.
I na koniec, oboje powinniście nauczyć się nie trzaskać kaskami podczas przyspieszania i hamowania, zakładając, że macie je na sobie, co oczywiście wiecie, że jest lepsze.
Sprzęt
Jeśli osoba jest skłonna powierzyć ci swoje życie i bezpieczeństwo, twoim zadaniem jest udowodnić, że jej zaufanie jest dobrze uzasadnione i postawić jej dobro co najmniej na równi, jeśli nie ponad swoim.
Twoje życie jest twoje, aby zaryzykować, ale nikt nie ma prawa lekkomyślnie narażać życia innej osoby. Jeśli ona naprawdę nie ma poczucia wszystkich zagrożeń, lub nawet jeśli mówi ci, że nie jest zaniepokojona, jest to sytuacyjna decyzja, ale zaleca się, abyś nalegał, aby wyposażyła się tak czy inaczej.
To Twój rower i to Ty ustalasz standardy dla siebie i swojego pasażera. Nawet jeśli prawo mówi, że nie musisz, zaoferowanie sprzętu jest twoim sposobem na pokazanie, że dbasz o nią i poważnie traktujesz swoją odpowiedzialność.
Jeśli nie ma własnego kasku, danie jej takiego z ochroną oczu to minimum. Upewnij się, że jest on dopasowany. Na przykład, nie powinien być tak luźny, że mógłby odlecieć podczas wypadku. Zalecana jest również odporna na ścieranie – najlepiej pancerna – kurtka, długie spodnie o takiej samej odporności na zderzenia jak kurtka, buty nad kostkę i zdecydowanie rękawice.
Najprawdopodobniej będzie miała własne dżinsy i buty. Oceniając odzież ochronną, jeźdźcy często traktują ogrodniczki z przymrużeniem oka jako OK, ale w rzeczywistości zderzenie zmieliłoby je w mniej niż sekundę. Jeśli masz parę spodni jeździeckich, które nawet luźno pasują do niej, można zaoferować te jako nad spodnie, mówiąc jej, że chcesz, aby upewnić się, że jest tak bezpieczne, jak może być.
Jeśli nie masz kurtki do zaoferowania jej, a ona nie ma nic zdatnego do jazdy sama, może chcesz zaoferować jej swoje, jeśli to możliwe, i przejść do planu B dla siebie.
Idealnie, mając zapasowy kask i odzież dla pasażerów jest sposób, aby przejść, a jeśli mają zamiar jeździć z tobą regularnie, powinny one inwestować w odpowiednim dopasowaniu sprzętu.
Motocykl
Oczywiście motocykl powinien być w dobrym stanie – opony z porządnym bieżnikiem i odpowiednio napompowane do większego obciążenia. Zwiększenie napięcia wstępnego w tylnym zawieszeniu jest również zazwyczaj wymagane ze względu na dodatkowy ciężar. W zależności od wagi motocyklisty i konkretnego motocykla, dobrym pomysłem może być również zwiększenie napięcia wstępnego w przednim zawieszeniu w celu skompensowania sił hamowania. Jeżeli nie jesteście pewni jak to zrobić, sprawdźcie w instrukcji obsługi lub zwróćcie się do sprzedawcy lub niezależnego zakładu naprawczego o poradę dotyczącą Waszego motocykla i wagi planowanego pasażera.
Łatwe i przyjemne rozpoczęcie jazdy to dobry pomysł nie tylko dla pasażera, ale również dla Państwa. Ponowna nauka pokonywania zakrętów i umiejętnego hamowania wymaga praktyki i wyczucia. Przy zwiększonej masie na tylnym kole może się okazać, że masz lepszą przyczepność, co pozwoli Ci używać tylnego hamulca częściej niż podczas jazdy solo (zakładając, że masz oddzielne obwody hamulcowe z przodu i z tyłu). Ogólnie jednak, cięższy motocykl może, ale nie musi być w stanie zatrzymać się tak szybko.
Przy mnogości dostępnych obecnie stylów motocykli i pojemności skokowej, przydatność poszczególnych motocykli do przewozu pasażerów może być bardzo różna i wiąże się z różnymi czynnikami, które należy rozważyć w poszczególnych przypadkach.
Motocykle turystyczne są stworzone dla pasażerów. Mają szersze, wygodne siodełka i miejsca, których można się trzymać. Niektóre cruisery też mogą być całkiem niezłe, zwłaszcza te z akcesoriami przystosowanymi do przewozu pasażerów.
Warto przynajmniej zauważyć, że oparcie lub podobne rozwiązanie jest świetne, aby pomóc pasażerowi pozostać na miejscu i czuć się bezpiecznie, ale jeśli spadniesz, może to utrudnić twojemu pasażerowi równie szybkie zejście z upadającego motocykla.
Motocykle dwufunkcyjne mogą być niezbyt dobrym rozwiązaniem jako środek transportu dla pasażerów, a w przypadku większości nowoczesnych motocykli sportowych, które są cienko zakamuflowanymi motocyklami wyścigowymi, miejsca dla pasażerów są naprawdę kwestią drugorzędną.
Pasek przy siedzeniu nie jest funkcjonalnym urządzeniem bezpieczeństwa. Jeśli nie ma uchwytów, jedynym bezpiecznym miejscem, którego można się trzymać jest talia. Mam nadzieję, że jesteście dobrymi przyjaciółmi. Jeśli jest jakaś awersja do chęci trzymania się jeźdźca, trzymanie się za siedzeniem nie liczy się nawet jako drugie tyle. Jeśli twój pasażer chce to zrobić, lepiej nie przyspieszaj nigdzie tak mocno lub gwałtownie jak mógłbyś, bo może zsunąć się z tyłu.