Wraz z przerzuceniem kalendarza na lipiec, jesteśmy już oficjalnie w drugiej połowie 2022 roku. Oznacza to również, że producenci motocykli zaczynają ogłaszać swoje modele na rok 2023. O tej porze roku zazwyczaj słyszymy o zaktualizowanych modelach powracających z zawsze popularną „Bold New Graphics”, jak na przykład zeszłotygodniowe informacje o opcjach malowania BMW na rok 2023.
Po raz pierwszy zorientowaliśmy się, że coś jest nie tak, kiedy zauważyliśmy, że Ninja 650 i Z650 nie zostały uwzględnione na wstępnej liście numerów identyfikacyjnych pojazdów z roku 2023, którą Kawasaki przesłało do amerykańskiej Narodowej Administracji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podobnie jak w przypadku pierwszej rundy ogłoszeń modelowych, pierwsze wersje tych list składają się zazwyczaj z modeli, które wracają bez zmian, ponieważ informacje byłyby takie same jak w poprzednim roku modelowym i jest to prosta kwestia ponownego przesłania danych na nowy rok. Brak tych dwóch modeli był wymowny, zwłaszcza gdy na liście roku modelowego 2023 znalazł się Z650RS.
Prawdziwym pistoletem dymnym są dane certyfikacyjne z Amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz Kalifornijskiej Rady Zasobów Powietrza, które pokazują, że Z650 i Ninja 650 będą teraz miały ten sam silnik i układy wydechowe, co niedawno zmodernizowany Versys 650.
Silniki Kawasaki
Wszystkie trzy modele mają podobny silnik, chłodzony cieczą, czterosuwowy, ośmiozaworowy DOHC Parallel-Twin o pojemności 649 cm3 z identycznym otworem cylindra 83,0 mm i skokiem 60,0 mm. Pomimo tych podobieństw, Versys 650 w rzeczywistości od dekady używa nieco innego silnika. W latach 2010 i 2011 wszystkie trzy modele 650 były certyfikowane razem, z tymi samymi danymi dotyczącymi emisji. To się zmieniło w 2012 roku, kiedy Kawasaki zaktualizowało Ninja 650 i poprzednika Z650, ER-6n. Versys nie otrzymał tych samych aktualizacji i nadal był certyfikowany na poprzednim poziomie emisji.
Przez lata Kawasaki kontynuowało produkcję wielu wersji silnika, a Vulcan S otrzymał własną, dostrojoną do momentu obrotowego iterację oraz własne certyfikaty. W 2023 roku Kawasaki certyfikowało razem Ninja 650, Z650 i Versys 650, co oznacza, że mają one teraz dokładnie takie samo dostrojenie silnika. Co ciekawe, Z650RS z 2023 roku zachowa swoje poprzednie strojenie silnika, podczas gdy Vulcan S będzie kontynuował swoje własne podejście do 649cc Twin.
Nowe dokumenty certyfikacyjne mówią nam o kilku rzeczach. Po pierwsze, Z650 i Ninja 650 odnotują niewielki spadek deklarowanej mocy, z dotychczasowych certyfikowanych przez EPA 50 kW do 49 kW (67,1 KM przy 8000 obr/min do 65,7 KM przy 8500 obr/min). Możemy się również spodziewać, że Ninja i Z650 otrzymają ten sam dwutrybowy system kontroli trakcji, który Kawasaki zastosowało w Versysie 650.
Odkładając na bok kody roku modelowego, Ninja 650 używa kodów modelowych EX650M i EX650N od 2020 roku, czyli od ostatniej aktualizacji. Wcześniej jeździła pod nazwami EX650J i EX650K. Podobnie Z650 używa kodów ER650K/ER650L od 2020 roku, kiedy to również został ostatnio zaktualizowany. Wcześniej jeździł pod kodami ER650G i ER650H.
To mówi nam, że możemy spodziewać się więcej zmian niż tylko zamiana w Versys 650 tuningu silnika. Prawdopodobnie możemy spodziewać się również unowocześnionej stylizacji, być może Ninja otrzyma ten sam przesadzony szpic podbródka poniżej reflektorów, który Kawasaki nadało Versysowi. Wybieralne tryby jazdy byłyby miłym dodatkiem, ale nie były one częścią aktualizacji Versysa, więc nie spodziewamy się, że będą oferowane również w Z650 lub Ninja 650. Możliwe są również aktualizacje podwozia, choć dokumenty dotyczące emisji nie rzucają na to zbyt wiele światła.
Kawasaki zazwyczaj ujawnia aktualizacje swoich modeli Ninja i Z jesienią, podczas głównych pokazów motocyklowych i podejrzewamy, że tak będzie również w tym roku, kiedy ujawni zaktualizowane modele Ninja 650 i Z650 z 2023 roku.