Moto Global Polska Motory Krótka historia motocykla

Krótka historia motocykla


historia motocykla

Jak wiele wynalazków, motocykl rozwijał się stopniowo, bez jednego wynalazcy, któremu można przypisać wyłączne miano wynalazcy. Wczesne wersje motocykla zostały wprowadzone przez wielu wynalazców, głównie w Europie, w XIX wieku.

Rowery napędzane parą

Amerykanin Sylvester Howard Roper (1823-1896) wynalazł w 1867 roku dwucylindrowy, napędzany parą welocyped. Welocyped to wczesna forma roweru, w której pedały są przymocowane do przedniego koła. Wynalazek Ropera można uznać za pierwszy motocykl, jeśli pozwolimy, by w definicji motocykla znalazł się silnik parowy napędzany węglem. Roper, który wynalazł również samochód z silnikiem parowym, zginął w 1896 roku podczas jazdy swoim parowym welocypedem.

Mniej więcej w tym samym czasie, kiedy Roper wprowadził swój napędzany parą welocyped, Francuz Ernest Michaux dołączył silnik parowy do welocypedu wynalezionego przez jego ojca, kowala Pierre’a Michaux. Jego wersja była napędzana alkoholem i podwójnym pasem napędowym, który napędzał przednie koło.

Kilka lat później, w 1881 roku, wynalazca Lucius Copeland z Phoenix w Arizonie opracował mniejszy kocioł parowy, który mógł napędzać tylne koło roweru z niesamowitą prędkością 12 mil na godzinę. W 1887 roku Copeland założył firmę produkcyjną, która wyprodukowała pierwszy tak zwany „Motocykl”, choć w rzeczywistości był to trójkołowy pojazd.

Pierwszy motocykl z silnikiem spalinowym

W ciągu następnych 10 lat pojawiły się dziesiątki różnych projektów rowerów z własnym napędem, ale powszechnie uznaje się, że pierwszym, w którym zastosowano silnik spalinowy zasilany benzyną, było dzieło Niemca Gottlieba Daimlera i jego wspólnika Wilhelma Maybacha, którzy w 1885 roku opracowali naftowy Reitwagon. Był to moment w historii, w którym zderzyły się ze sobą rozwój silnika napędzanego paliwem gazowym i nowoczesnego roweru.

Gottlieb Daimler zastosował nowy silnik wynaleziony przez inżyniera Nicolausa Otto. Otto wynalazł pierwszy „czterosuwowy silnik spalinowy” w 1876 r., nazywając go „Otto Cycle Engine”. Jak tylko ukończył swój silnik, Daimler (były pracownik Otto) zbudował z niego motocykl. Co dziwne, Reitwagon Daimlera nie posiadał zwrotnego przedniego koła, ale zamiast tego opierał się na parze kółek, podobnych do kółek treningowych, aby utrzymać motocykl w pionie podczas skrętów.

Daimler był wspaniałym innowatorem i eksperymentował z silnikami benzynowymi dla łodzi, a także stał się pionierem na arenie produkcji samochodów użytkowych. Firma nosząca jego nazwisko stała się w końcu Daimler Benz – firmą, która rozwinęła się w korporację znaną nam obecnie jako Mercedes-Benz.

Dalszy rozwój

Od końca lat 80-tych XIX wieku zaczęły powstawać dziesiątki firm produkujących samobieżne „rowery”, najpierw w Niemczech i Wielkiej Brytanii, ale szybko rozprzestrzeniły się w USA.

jak powstał motocykl

W 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & Wolfmüller jako pierwsza założyła fabrykę produkującą pojazdy, które teraz po raz pierwszy nazwano „motocyklami”. W USA pierwszy produkcyjny motocykl zbudowała fabryka Charlesa Metza, w Waltham, Massachusetts.

Motocykl Harley Davidson

Żadna dyskusja o historii motocykli nie może zakończyć się bez wspomnienia o najsłynniejszym amerykańskim producencie, Harleyu Davidsonie.

Wielu z XIX-wiecznych wynalazców, którzy pracowali nad wczesnymi motocyklami, często przechodziło do innych wynalazków. Daimler i Roper, na przykład, obaj opracowali automobile i inne pojazdy. Jednak niektórzy wynalazcy, w tym William Harley i bracia Davidsons, kontynuowali prace nad rozwojem wyłącznie motocykli. Wśród ich konkurentów biznesowych były inne nowe firmy rozpoczynające działalność, takie jak Excelsior, Indian, Pierce, Merkel, Schickel i Thor.

W 1903 roku William Harley i jego przyjaciele Arthur i Walter Davidson uruchomili firmę Harley-Davidson Motor Company. Motocykl miał dobrej jakości silnik, więc mógł sprawdzić się w wyścigach, choć początkowo firma planowała produkować i sprzedawać go jako pojazd transportowy. Kupiec C. H. Lange sprzedał w Chicago pierwszego oficjalnie dystrybuowanego Harleya-Davidsona.

Historia motocykli BMW