Moto Global Polska Motory Nocna jazda na motocyklu

Nocna jazda na motocyklu


Nocna jazda na motocyklu - jak się przygotować i na co uważać

Jazda motocyklem po zmroku może być czymś od podrzędnego i niebezpiecznego doświadczenia do takiego, które jest przyjemną i równie bezpieczną alternatywą dla jazdy za dnia. Wiele czynników wpływa na to, gdzie znajdziesz się na tej skali, i na szczęście większość z nich jest pod twoją kontrolą.
Jak to jest, niektórzy jeźdźcy uniknąć nocy, ponieważ chyba dodatkowe kroki są podejmowane, to zwykle trudniejsze do zobaczenia i być postrzegane. Co więcej, w wielu regionach pluskwy mogą być problemem, podobnie jak jelenie czy inne nocne zwierzęta. A jeśli rozbijesz się na środku niczego, cóż, to może być zły scenariusz, bez wątpienia.

Ale to powiedziawszy, wiele osób dojeżdżających do pracy kończy jazdę w ciemnościach wczesnego poranka lub po tym, jak słońce zaszło, lub obu. I wielu innych może zakończyć dzień jazdy po zachodzie słońca. Tak więc, jeśli spodziewasz się jeździć w ciemności, dobrze byłoby ocenić swój sprzęt i zdecydować, czy to naprawdę wszystko, czego potrzebujesz, aby być.

Pole widzenia

Zakładając, że Twój wzrok jest w porządku, reszta równania polega na określeniu, na ile Twoje światła są w stanie sprostać zadaniu. Niektóre rowery turystyczne mogą być całkiem dobrze wyposażone w oświetlenie. Z drugiej strony, niektóre motocykle sportowe i inne mogą być po prostu kiepskie.

Jest to decyzja oparta na Twoich umiejętnościach, wzroku i tolerancji ryzyka, ale wiele motocykli z wyposażeniem podstawowym może być w stanie zmodernizować reflektory. Czy Twój jest jednym z nich?

Reflektory pełnią kilka funkcji: „światła mijania” oferują szersze, krótsze wiązki światła z „odcięciem” na wysokości wiązki, aby nie oślepiać innych kierowców. Światła drogowe oferują dłuższe, zazwyczaj węższe wiązki światła, których celem jest rzucenie jak największej ilości światła na drogę.

Białe światła przeciwmgielne to tak naprawdę kolejna forma świateł mijania z ostrym odcięciem, dzięki czemu światło nie odbija się od twarzy i nie oślepia. Według Gordona Robertsona, wiceprezesa ds. oświetlenia w PIAA Corporation USA, głównym powodem, dla którego światła przeciwmgielne były kiedyś powszechnie barwione na bursztynowo, było to, że producenci nie mieli dobrej kontroli nad konstrukcją soczewki, a bursztyn oferował mniej nieprzyjemne odbicie od nadjeżdżającej mgły.

Dziś rynek wtórny jest pełen wyborów oświetleniowych. Możesz uaktualnić swoje istniejące żarówki z jaśniejsze, ale same zamienniki moc, i można spróbować uaktualnić moc lub typ żarówki też.

Jeśli aktualizacja żarówek, chcesz mieć pewność, że nie stopi się okablowanie, obudowa przełącznika, plastikowa maskownica reflektora, lub over-tax twój alternator, więc zrobić swoją pracę domową.

Nie chcesz też być uciążliwy dla innych. Włączenie super jasnych świateł drogowych jest w porządku na tylnych drogach, ale w mieście, światła pomocnicze lub nawet białe światła przeciwmgielne, które przybliżają światła mijania są drogą do zrobienia. Zakładając, że Twój system elektryczny poradzi sobie z obciążeniem, możesz zwiększyć moc zarówno świateł mijania, jak i drogowych i nie oślepiać innych.

Pomoc w wyborze najlepszego rozwiązania wykracza poza zakres tego artykułu, ale możesz być pewien, że jeśli zrobisz to dobrze, możesz z łatwością podwoić swoją moc lub więcej w stosunku do zapasów.

Jeśli Twoje upodobania estetyczne lub stan konta bankowego sprzeciwiają się zamontowaniu na rowerze zmodernizowanych świateł, to już inna sprawa, ale możesz rozważyć to rozwiązanie. Niektórzy odkryli, że dodatkowe oświetlenie otwiera przed nimi zupełnie nowy świat, o którym nie mieli pojęcia, że znajduje się po drugiej stronie zachodu słońca.

Być widocznym

Być widocznym na motocyklu

Widać tam całą gamę. Niektórzy kolarze wyposażają swoje motocykle w diody LED, dodatkowe światła, zestawy neonowe i odblaskowe. Inni – jak np. niektórzy zawodnicy sportowi – wybierają zestawy pod ogon i zmniejszają rozmiar kierunkowskazów/przednich świateł do jazdy, które, choć wyglądają bardziej „wyścigowo”, mogą sprawić, że trudniej będzie ich dostrzec.

Jeśli chcesz być obiektywny, pewnej ciemnej nocy powinieneś zaparkować rower z włączonymi światłami i stanąć w pewnej odległości, aby ocenić, jak bardzo jest on widoczny z przodu, z tyłu i z boku. W tym czasie zaświećcie na niego światło, aby sprawdzić, jak bardzo jest odblaskowy.

Teraz wyobraź sobie, jak dobrze będzie mógł Cię zobaczyć kierowca samochodu, który jest śpiący, zmęczony, zestresowany, pijany – lub wszystkie z powyższych. Albo wyobraź sobie, że oni piszą SMS-y w nocy, a ty poruszasz się na swojej dwukołowej, słabo oświetlonej rakiecie. To twój wybór, ale to słowo do rozsądku.

Kolejną zaletą podwójnych lub pomocniczych reflektorów jest to, że z większej odległości lub z jednym zgaszonym reflektorem jesteś szybciej rozpoznawany jako motocykl, a nie samochód. Odblaskowe bity umieszczone strategicznie mogą również bardzo pomóc.

Taśmy odblaskowe są dostępne w różnych kolorach, które mogą prawie pasować do plamek na niektórych motocyklach, aby mniej rzucać się w oczy w ciągu dnia. Jeśli jesteś przeciwny oklejaniu roweru taśmami, możesz skorzystać z naklejek odblaskowych, które wyglądają jak płomienie lub inne wzory. Możesz też ostrożnie wyciąć taśmę odblaskową i dyskretnie umieścić ją w taki sposób, aby nie zwracała na siebie uwagi w ciągu dnia, ale nadal spełniała swoje zadanie w nocy.

Niektóre z najlepszych odblasków pochodzą z taśm spełniających specyfikacje określone przez Międzynarodową Konwencję o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). W świecie SOLAS istnieją dwa rodzaje wzorów: pryzmatyczne i szklane paciorki. Oba mają swoje zalety i oba są dostępne w kolorach od różnych sprzedawców. Typ glass-bead jest około 1/3 tak odblaskowy jak typ pryzmatyczny.

Należy również pamiętać, że DOT określa kolor czerwony dla tyłu pojazdu, bursztynowy dla boku i biały dla przodu. Utrzymanie kolorów odblaskowych zgodnych ze specyfikacją może pomóc innym zorientować się, czy nadjeżdżasz, czy jedziesz. Poza rowerem, to samo dotyczy odzieży i kasku. Podczas jazdy chcesz być łatwo rozpoznawalny jako osoba. Jeśli upadłeś i zostałeś ranny na ciemnej drodze, chciałbyś być widoczny na długo przed tym, jak inny kierowca mógłby Cię przejechać.

Bądź proaktywny

W nocy zawsze zakładaj czyste, czyste i niezadrapane osłony na oczy i zdaj sobie sprawę, że nawet przy użyciu wysokiej klasy reflektorów, szczegóły powierzchni drogi mogą Ci umknąć. Warto mieć przy sobie małą, nieścieralną ściereczkę z mikrofibry i wodę lub bezpieczny rozpuszczalnik do czyszczenia osłony twarzy. Zaleca się również zabranie dodatkowej warstwy lub innego odpowiedniego ubrania na chłodne, wieczorne temperatury.

Istnieje prawdopodobieństwo, że dzielisz drogi nie tylko z nocnymi stworzeniami, ale jednym z najbardziej niebezpiecznych zwierząt: nieuważnym kierowcą. O ile niektórzy z nich są źli w ciągu dnia, o tyle w nocy statystycznie częściej popełniają błędy, więc nie pozwól im wyprzedzać. Daj sobie również dużo miejsca.

A jeśli jesteś zmęczony, nie lekceważ tego. Zmęczenie lub stres może sprawić, że będziesz tak samo niekorzystny jak ktoś z alkoholem w organizmie.

Ale oprócz świadomości możliwych pułapek, z wystarczającym odpoczynkiem i przygotowaniem, jazda w nocy może być wspaniałym kontrastem do jazdy w dzień. W lecie może być komfortowo chłodniej i być może mniej zatłoczone. Wszystko wygląda inaczej i możesz zobaczyć widoki, których nigdy nie zobaczysz w świetle dziennym.

Cokolwiek robisz, nie pozostawiaj wszystkiego swojemu szczęściu. Jeśli realistycznie przewidujesz warunki, będziesz miał lepszą i bezpieczniejszą jazdę.