Patrząc na zdjęcia pięknych cruiserów, motocykli turystycznych i sportowych ścigaczy, najprawdopodobniej nie znajdziesz na nich starych, porysowanych, dużych przednich szyb, które psują ich idealną linię i opływowy kształt. Jednak gdy wybierasz się w dłuższą podróż, po wielu kilometrach cudowne uczucie swobodnego, świeżego wiatru we włosach zamienia się w zmęczenie i zdenerwowanie z powodu ciągłego naporu deszczu, wiatru i tysięcy robaków uderzających w kask. Wtedy zrozumiesz, że montaż szyby czołowej będzie bardzo dobrym rozwiązaniem, skuteczną opcją. W dodatku możesz to zrobić samodzielnie bez specjalnych narzędzi, a komfort jazdy zdecydowanie wzrośnie! Szyby motocyklowe są bardzo popularną modyfikacją, zasługują na miano najpopularniejszego akcesorium motocyklowego, wyprzedzając na liście nawet układy wydechowe! Kiedy zdecydujesz się umieścić szybę na swojej liście życzeń, będziesz musiał ją wybrać, co nie jest łatwym zadaniem; ale po przeczytaniu tego artykułu, zakup szyby motocyklowej z pewnością będzie mniej skomplikowany.
Generalnie, kiedy ludzie myślą o szybach motocyklowych, często wyobrażają sobie duże i nieporęczne kawałki plastiku z przodu motocykla. Chociaż możemy znaleźć takie szyby jak te powyżej, są też takie, które mogą wyglądać całkiem dobrze i stylowo. Niektóre z nich są bardzo małe, mają nawet 25/30 cm długości. Choć nie są one tak skuteczne jak te większe, to jednak mogą zapewnić ochronę. Niektóre szyby są również wykonane z niezwykle przezroczystego tworzywa sztucznego, dzięki czemu są niemal niewidoczne dla innych podczas jazdy po drodze. Jeśli nie chcesz przezroczystej szyby, możesz również uzyskać przyciemniane lub nawet kolorowe szyby, aby Twój motocykl wyglądał lepiej. Przyciemniana szyba może również pracować bardzo dobrze według odblasków i refleksów, które mogą rozpraszać Ciebie lub innych kierowców. Wbrew pozorom, przednia szyba może wyglądać dobrze nawet jeśli chodzi o motocykle typu „Café Racer”.
Podstawowe informacje o szybach motocyklowych:
Zarówno osłony motocyklowe jak i wiatrochrony poprawiają aerodynamikę pojazdu, chronią motocyklistę przed wiatrem i deszczem oraz zapewniają lepszą widoczność w niekorzystnych warunkach atmosferycznych. Dostępne są w różnych kolorach, rozmiarach i kształtach. Wykonane są z lekkich i odpornych na uszkodzenia materiałów. Co więcej, są bardzo odporne na pęknięcia i zarysowania. Kolor ekranu oraz śruby mocujące można dopasować do koloru motocykla. Z kolei owiewki sprzedawane są w zestawie z mocowaniami i miękkimi gumkami, które chronią powierzchnię szyby, do której są przymocowane, przed zarysowaniem.
Zalety szyb motocyklowych:
Pierwszą zaletą, o której należy wspomnieć jest zdecydowanie ochrona przed patykami, kamieniami czy owadami, deszczem i innymi zanieczyszczeniami, które przy większych prędkościach bardzo szybko zbierają się na naszym kasku pogarszając widoczność i wymuszając przerwy na jego wytarcie. Czy zdarzyło Ci się kiedyś, że podczas jazdy z prędkością autostradową zostałeś uderzony małym kamykiem wystrzelonym spod kół innego pojazdu ? Doskonale rozumiecie powagę sytuacji! Nie chodzi tu tylko o ogromny ból, jaki może wywołać taki pocisk, ale również o drżenie rąk na kierownicy, gdy kamień trafi np. w ramię. A to z kolei może spowodować utratę kontroli nad motocyklem. Lepiej nie figurować na liście „statystyk wypadków”
Drugą również bardzo ważną zaletą jest podmuch wiatru, który jest zdecydowanie mniej odczuwalny nie tylko podczas naszej jazdy, ale również podmuch generowany przez inne większe pojazdy. Przy złej pogodzie wraz z podmuchem wiatru uderzają w nas również fale deszczu, przed którymi może nas ochronić przednia szyba. Dzięki temu, gdy podczas jazdy zaskoczy nas deszcz lub silny wiatr, nie będzie to tak nieprzyjemne jak bez szyby.
Inną korzyścią z zamontowania szyby czołowej jest redukcja szumu wiatru. Podróżując z prędkością autostradową, gdzie przez długi czas jesteśmy narażeni na głośne dźwięki, hałas powodowany przez nasz kask może być niezwykle niebezpieczny. Nie tylko może trwale uszkodzić nasz słuch, ale również sprawić, że będziemy bardziej zmęczeni. Zamontowanie szyby zdecydowanie zmniejszy hałas i sprawi, że dźwięk naszego silnika będzie bardziej słyszalny, a jak wiadomo każdy z nas lubi ten dźwięk 🙂
Co więcej, jazda z zamontowaną przednią szybą może zmniejszyć ból pleców, szyi i ramion. Mięśnie szyi są najbardziej wrażliwą grupą mięśni. Ciągła walka z podmuchem wiatru wokół dużego kasku może negatywnie wpływać na mięśnie szyi, co może prowadzić do bólu głowy i większego zmęczenia. Odpowiednio dobrana szyba przednia może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wyżej wymienionych problemów, dzięki czemu można podróżować znacznie dłużej bez bólu i zmęczenia.
Przednie szyby są zaprojektowane tak, aby były aerodynamiczne i w większości przypadków pomogą motocyklowi lepiej przecinać powietrze i jednocześnie spalać mniej paliwa. Gładka, jednolita powierzchnia szyby będzie przecinać wiatr lepiej niż jakiekolwiek inne odsłonięte części motocykla, które mogą tylko losowo rozbijać podmuch. Logiczne jest więc, że jeśli motocykl ma bardziej opływowy kształt, a tym samym mniejszy opór powietrza, zużycie paliwa również jest mniejsze, ale są to niewielkie różnice. Mimo wszystko pomyślcie o tym, przeciętny motocykl spala około 4/5 litrów na 100 km, a nawet niewielka oszczędność paliwa może uratować was przed przejechaniem kolejnego kilometra do następnej stacji. Będzie to również mały krok w kierunku ochrony naszej planety. Wszystko pomaga!!!
Jeśli podczas jazdy korzystasz z jakichkolwiek elektronicznych gadżetów zamontowanych do kierownicy lub deski rozdzielczej, to doskonale wiesz, że są one narażone na uderzenia wody, kamieni, patyków i robaków. Inną zaletą przedniej szyby jest fakt, że z pewnością będzie ona stanowiła dobrą ochronę dla drogich nawigacji czy telefonów komórkowych. Taka przednia szyba to także dobra alternatywa lub miejsce do zamontowania różnych urządzeń. Można umieścić np. GPS na wysokości oczu, co zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo jazdy podczas odczytywania kierunku.
Rodzaje szyb motocyklowych:
Szyby motocyklowe można podzielić na trzy główne dedykowane typy, oraz szyby uniwersalne:
Touring: zazwyczaj wyższe i szersze, przeznaczone do motocykli turystycznych. Szyby te wyróżniają się również specjalną „krzywizną” w górnej części mającą na celu skierowanie strumienia powietrza nad kask kierowcy, co znacznie poprawia aerodynamikę pojazdu i komfort podróży. Mają one za zadanie poprawić komfort jazdy na długich trasach i sprawić, że jazda będzie znacznie mniej męcząca.
Standard: posiadają standardowe wymiary fabryczne, idealnie pasują do fabrycznych otworów montażowych. Bardzo często zamienniki są lepszej jakości niż szyby OEM i mogą kosztować mniej. Dodatkową zaletą zamienników jest duża paleta kolorów, znacznie większa niż u producenta posiadanego motocykla.
Sportowe: („double bubble”) – przeznaczone do motocykli sportowych i wyścigowych, posiadają specjalny „garb” na środku. Szyby te chronią przed wiatrem tylko w sportowej, pochylonej pozycji.
Jaki jest najlepszy materiał do produkcji szyby motocyklowej?
Szyby motocyklowe wykonywane są z akrylu lub poliwęglanu. Każdy z tych materiałów ma swoje zalety i wady.
Akryl
Akryl ma bardzo dobrą przejrzystość, lepszą niż tradycyjne szkło, jest bardzo ekonomiczny, kosztuje mniej niż poliwęglan i zapewnia wystarczającą wytrzymałość i trwałość. Akryl jest również znany z tego, że jest odporny na większość zarysowań. W przypadku pojawienia się rys, można go łatwo wypolerować. Nie blaknie i nie żółknie pod wpływem promieni UV.
Poliwęglan
Szyby wykonane z poliwęglanu są jeszcze bardziej odporne na uszkodzenia niż te akrylowe. Są również odporne na odpryski i pęknięcia oraz zapewniają dobrą przejrzystość. Nie można ich jednak polerować i pod wpływem promieni UV żółkną. Ponadto cena może być nawet 3 razy wyższa niż w przypadku szyb akrylowych . Poliwęglan jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które na swojej drodze spotykają wiele zanieczyszczeń, brudu i kurzu.
Wybór idealnej szyby motocyklowej / kilka przydatnych wskazówek:
Wybierając szybę motocyklową, zadaj sobie bardzo ważne pytanie: jakiej ochrony potrzebujesz? Jeśli jesteś osobą, która lubi dłuższe trasy i chce być szczęśliwa i wypoczęta po dotarciu na miejsce, wybierz coś szerokiego i wysokiego. Podmuch wiatru czy krople deszczu nie będą Ci już przeszkadzać podczas podróży. Jeśli jednak preferujesz krótkie wycieczki, lubisz podziwiać piękne widoki i czerpiesz radość z jazdy motocyklem, wybierz jak najmniejszą szybę, poprawi ona komfort jazdy, a tym samym nie zepsuje linii motocykla. A może chcesz mieć jedno i drugie? Nie ma problemu, wybierz szybę z funkcją odpinania, która pozwoli Ci ją założyć na dłuższe przejażdżki i zdjąć na krótkie wycieczki lub pokazy motocyklowe.
Jeśli taka owiewka nie jest dostępna dla Twojego motocykla, kup dwie oddzielne owiewki, aby używać ich w różnych okolicznościach. Możesz mieć jedną na długie przejażdżki, a drugą na krótkie wycieczki. Biorąc pod uwagę fakt, że przednia szyba motocyklowa jest łatwa do wymiany, może to być świetne rozwiązanie. Jeśli jednak chcesz ograniczyć wydatki do minimum lub nie chcesz zajmować się ich wymianą, kup jedną. Trudno się zdecydować, wybierz to, co najlepiej pasuje do Twojego indywidualnego stylu jazdy. Dzięki temu poczujesz się pewniej i nadasz swojemu motocyklowi wymarzony wygląd.
Kolejną ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest wysokość przedniej szyby, która zależy od wzrostu kierowcy. Przednia szyba powinna być dobrana „w sam raz”. Nie powinna być zbyt wysoka, bo gdy zabrudzi się robakami, kurzem lub deszczem, uniemożliwi nam widoczność drogi, a gdy będzie zbyt niska, skieruje podmuch powietrza (wraz z innymi przeszkodami) na nasz kask, co stanie się nie do zniesienia. Jest jedna prosta zasada, która pozwoli nam dobrać odpowiednią szybę, mówi ona, że szyba powinna kończyć się na wysokości naszego nosa, po pierwsze zapewni nam to dobrą widoczność, po drugie strumień powietrza będzie skierowany nad nasz kask. Innym sposobem na określenie dokładnej wysokości szyby jest umieszczenie przedmiotu na ziemi w odległości około 15,25 m od motocykla. Następnie siadamy wygodnie na motocyklu tak, aby tylne zawieszenie było wygięte do pozycji jazdy i obserwujemy umieszczony tam obiekt. Przednia szyba w żadnym wypadku nie powinna utrudniać nam widzenia.
Ostatnia rada dotyczy naszego motocykla, jeśli znajdziemy dedykowaną szybę, kupmy ją, jeśli jednak nasz motocykl jest modyfikowany lub zwykły, a co za tym idzie szyba nie jest dostępna na rynku, kupmy uniwersalną.
Warto też zwrócić uwagę na regulację kąta nachylenia. Jest to jedna z rzeczy, która wbrew pozorom nie będzie przydatna, ale gdy już ją będziesz miał, bardzo ją docenisz. W ciepły letni dzień możesz ustawić przednią szybę tak, aby uzyskać większy podmuch wiatru na twarz, natomiast w niektóre chłodniejsze dni ochroni Cię przed lodowatym wiatrem.
Motocyklowe deflektory przedniej szyby:
Owiewka to mała owiewka, która jest przymocowana do górnej krawędzi przedniej szyby motocykla. Można też powiedzieć, że jest to swego rodzaju przedłużenie przedniej szyby. Wykonany jest najczęściej ze szkła akrylowego.
Montaż jest bardzo prosty, każdy deflektor posiada gotowe mocowania, które pozwolą nam przymocować go do szyby motocykla bez konieczności wiercenia. Deflektor można dostosować do swoich preferencji zmieniając wysokość i kąt nachylenia.
Głównym celem montażu deflektora wiatru jest zmiana strumienia powietrza i skierowanie go nad głowę kierowcy; może on chronić przed turbulencjami i hałasem. Ta niepozorna mała szyba może poprawić aerodynamikę, ochronić przed deszczem, owadami i zanieczyszczeniami uderzającymi spod kół pojazdów w naszą stronę.