Yamaha MT 09 to kolejny super naked bike. Ma groźny wygląd złożony z odważnych linii i futurystycznego podejścia. Wygląda jakby był zaprojektowany do przyszłego sequela filmu Matrix. Japoński gigantyczny producent przeszedł na ciemną stronę wyglądu i mocy. Czytajcie dalej, a dowiecie się, co nam się podobało, co nie i co jest nowego w Yamaha MT 09 w tym roku. Oprócz wrażeń z motocykla, opowiemy Wam również o odkryciu dwóch akcesoriów, które ułatwiają życie.
Yamaha MT 09
Jeśli nie wiedziałeś, termin MT, który określa tę linię motocykli Yamahy pochodzi od „Masters of Torque”. Jest to całkowicie trafne określenie, ponieważ każde forum, na które wejdziesz, a na którym widnieje nazwa tej serii motocykli, mówi właśnie o tym. Co więcej, ogromny moment obrotowy tych motocykli jest jednym z głównych powodów, dla których ludzie je kupują. Ale tu jest sprawa: Yamaha potrzebowała ulepszyć i tak już wybitny motocykl. Według większości specjalistycznych mediów, Yamaha MT 09 była słodkim punktem linii. Nie była tak duża jak Yamaha MT 10 ani tak mała jak MT 07, dlatego postanowiono ulepszyć to, co już było dobre.
Przyjrzyjmy się, co nowego jest w Yamaha MT 09
Co nowego wprowadziła Yamaha w nowym motocyklu MT 09?
Zawieszenie
To było główne narzekanie wszystkich na ten rower we wszystkich poprzednich wcieleniach. Użytkownicy skarżyli się, że tylne zawieszenie jest zbyt luźne i nie czuli się pewnie w tak przyjaznym prędkościom rowerze. Moim zdaniem była to całkowita prawda. Tylne zawieszenie nie było modyfikowalne i było zbyt miękkie. Jeśli byłeś na drodze i uderzyłeś w jakikolwiek średniej wielkości nierówność, mogłeś poczuć, jak ciężar roweru przechyla cię do przodu. Po tym jak stało się to głośne, firma wzięła pod uwagę opinie jeźdźców i zainterweniowała. W rezultacie powstało zawieszenie, które jest w pełni regulowane i ulepszone. Efekty zobaczymy w teście roweru, ale była to jedna z istotnych modyfikacji na ten rok.
Światła
Poza poprawionym designem, który wygląda niesamowicie, reflektor i tylne światło QUAD LED robią różnicę. Yamaha MT 09 jest wystarczająco duża i mocna, aby krótkie i średnie wycieczki były wspaniałym doświadczeniem. Również światła LED w tej dyspozycji mogą być Twoim najlepszym sprzymierzeńcem podczas każdej nocnej jazdy w całkowitych ciemnościach. Co więcej, są one bardzo przydatne również w mieście; szczególnie tylne światła LED, ale o tym więcej powiemy w części testowej.
Sprzęgło
Cóż, dla motocykla, który jest tak szybki, dynamiczny i mocny jak Yamaha MT 09, jest to absolutna konieczność. Jeśli jesteś doświadczonym kierowcą i chcesz agresywniej pokonywać zakręty, musisz polegać na downshiftingu. To jest po prostu sposób, aby to zrobić. Podczas gdy w poprzednich modelach nie było to łatwe zadanie, po dodaniu sprzęgła poślizgowego Yamaha assist jest to przyjemność. Ponadto, łagodniejsze przejścia sprawiają, że jazda po mieście to prawdziwa frajda. Kciuki dla Yamahy za ich ruch.
Yamaha MT 09 specyfikacja
Nie jest to duży i ciężki motocykl, jak można by się spodziewać ze względu na jego silnik i możliwości. Poza tym jest to konstrukcja skoncentrowana na kierowcy, dzięki czemu jest bardzo wygodna. Różnice z mniejszą Yamahą MT 07 w gabarytach są prawie nie do odróżnienia. Za to zużycie paliwa jest drastycznie inne. Poza tym, zbiornik paliwa jest dokładnie tej samej wielkości; dlatego otrzymujemy mniejszy dystans pokonany na jednym posiedzeniu.
Silnik – 4-suwowy, 3-cylindrowy, rzędowy, o pojemności 847 cm3, DOHC, chłodzony cieczą, z 12 zaworami.
Dostarczanie paliwa – wtrysk paliwa w technologii YCC-T
Skrzynia biegów – Constant Mesh
Napęd końcowy – łańcuch
Zawieszenie – (przód) Widelec teleskopowy; (tył) Zawieszenie na wahaczu
Hamulce – (przód) pojedyncza tarcza 245 mm; (tył) 2x tarcza 298 mm
Opony – (przód) 120/70ZR17 (tył) 180/55ZR17
Recenzja motocykla Yamaha MT 09
Już sam wygląd tego motocykla, kiedy widzisz go zaparkowanego, sprawia, że twoje serce bije szybciej. Jestem starym, szkolnym facetem, który ma za sobą lata dwudzieste, trzydzieste i jest na skraju ukończenia czterdziestki. Mam za sobą sporo czasu i jeździłem na prawie każdym rowerze, jaki tylko sobie wymarzysz. Dlaczego to mówię? Mówię o tym, ponieważ jestem osobą, która uwielbia motocykle sportowe typu naked. Mimo że takie jest moje pochodzenie, spodobało mi się, że Yamaha MT 09 wygląda jak z filmu o ninja. Wygląda groźnie, z nowoczesnymi, śmiałymi liniami.
Kiedy już przerzuciłem nogę przez siedzenie i przyjąłem pozycję, zdałem sobie sprawę, jak wygodny jest ten rower. Aby dać ci pomysł, pozycja jazdy jest prawie taka, jakbyś jechał na rowerze. Plecy są całkowicie wyprostowane, ręce po bokach, a stopy dotykają ziemi. Co więcej, jak na rower typu super naked, jest on wygodniejszy niż wiele café racerów.
Przerzuciłem rozrusznik elektryczny na prawą rękę i odpalił bezbłędnie. Dźwięk również przyspieszył. Z przodu zaświecił się panel elektryczny all-LED i pokazał mi wszystko. Wjechałem nim powoli na asfalt i delikatnie otworzyłem przepustnicę. Efektem był absolutny podmuch adrenaliny idący w górę i w dół mojego kręgosłupa. Ten motocykl jest naprawdę dynamiczny i mocny. Czuję się, jakby to było trochę za dużo, aby jeździć nim w mieście. Mimo to, nie można mieć wystarczająco dużo zabawy, jeśli jest się tak doświadczonym rajdowcem jak ja. Po prostu leci na oczach wszystkich.
Oprócz efektu momentu obrotowego, chciałbym dodać, że sprzęgło poślizgowe i ulepszone zawieszenie sprawiły, że ten motocykl jest sprawiedliwy. Przynajmniej w warunkach miejskich. Przejście pomiędzy biegami jest bezbłędne i płynne. Możesz przejść od jedynki do szóstki bez żadnego wysiłku. Motocykl utrzymuje moment obrotowy na każdym biegu, a kontrolowane zawieszenie sprawia, że czujesz się bezpieczniej.