Nareszcie pojawił się duchowy następca szalenie popularnego Suzuki SV650 (ale nie jest to faktyczny następca, SV nadal pozostaje w linii Suzuki). Przywitajcie GSX-8S, motocykl, o którym Suzuki mówi, że został „zaprojektowany od podstaw jako innowacyjna ścieżka dla przyszłych motocykli sportowych Suzuki…”.
Podczas gdy wszyscy zastanawiamy się, co to oznacza dla przyszłości Suzuki, zagłębmy się w teraźniejszość i przyjrzyjmy się bliżej nowemu naked bike’owi Suzuki wagi średniej. W przeciwieństwie do wielu motocykli Suzuki z ostatnich lat (dekad?), GSX-8S jest całkowicie nowym, zaprojektowanym od podstaw motocyklem, który według niektórych powinien wyglądać jak Gladius. Ale odbiegam od tematu. Pod względem stylistycznym, zespół projektowy Suzuki operował trzema kluczowymi pojęciami: „Nowa Era”, „Struktura wizualna” i „Ikona”. Decyzję, czy zespołowi się to udało, pozostawiamy wam. My możemy powiedzieć, że kanciasty i skierowany do przodu design jest świeży i nowoczesny i powinien spodobać się wielu motocyklistom. Oświetlenie LED jest kompaktowe i pasuje do reszty ostrych krawędzi roweru.
Oprócz tego, że ta platforma jest punktem wyjścia dla wielu przyszłych modeli Suzuki, innym ważnym punktem jest silnik. Suzuki nie zapożycza już silników sprzed dziesięcioleci z poprzednich modeli, które okazały się złotem; 776cc DOHC parallel-Twin w GSX-8S jest całkowicie nowy i skierowany do jeźdźców, „którzy pragną więcej mocy niż może dostarczyć silnik o pojemności 650cc”. Sposób na wrzucenie SV650 pod autobus…
Parallel-Twins są popularnym kierunkiem dla dwucylindrowych silników w dzisiejszych czasach, ponieważ ich kompaktowa natura uwalnia miejsce na konstrukcję podwozia, i chociaż niektórzy (w tym ja) nie są fanami typowego dźwięku parallel-Twin, ten nowy silnik wykorzystuje 270-stopniową kolejność zapłonu (jak silniki Yamaha CP2), aby uzyskać dźwięk podobny do V-Twina i silny moment obrotowy. Rozmieszczenie kolejności zapłonu pomaga również w liniowym dostarczaniu mocy, które kierowca może poczuć przy odpowiednim uchwycie.

Platerowane cylindry mierzą 84 mm (skok wynosi 70 mm) i są zasilane powietrzem przez dwie elektroniczne 42-milimetrowe przepustnice. Dwa dziesięciootworowe, długonose wtryskiwacze o ciśnieniu 49 PSI podają do komory spalania sprężone i rozpylone paliwo. Co ciekawe, 6.0-litrowy airbox i jego lejki wlotowe znajdują się pod siedzeniem (zamiast pod zbiornikiem paliwa lub bliżej ścieżki napływającego powietrza), aby pomóc w utrzymaniu jak najbardziej smukłych wymiarów podwozia. Coś nam mówi, że tunerzy z rynku wtórnego będą mieli ból głowy próbując poprawić ten projekt.
Zmiana biegów jest łatwa dzięki dwukierunkowemu systemowi Quick Shift, który, jeśli jest identyczny jak ten stosowany w obecnym GSX-S1000GT, jest jednym z najlepszych systemów na rynku i znacznie zwiększy przyjemność z jazdy 8S.
Silnik Suzuki
Nowy silnik jest zamontowany w nowej stalowej ramie z aluminiowym wahaczem. Za zawieszenie odpowiada odwrócony widelec KYB i amortyzator z regulacją napięcia wstępnego, a radialnie montowane zaciski Nissin są połączone z 310-milimetrowymi tarczami. ABS i czterostopniowa kontrola trakcji należą do wyposażenia standardowego i można je dostosować do trzech różnych trybów jazdy (kontrolę trakcji można również wyłączyć).
W tym momencie Suzuki nie podało jeszcze daty dostępności ani ceny, choć to ostatnie było przedmiotem największej troski. Znając Suzuki, spodziewajcie się, że GSX-8S będzie bardzo konkurencyjny cenowo.